Potraga za boljim internetom 2025.

  • Home
  • Potraga za boljim internetom 2025.
Potraga za boljim internetom 2025.

Gordana Sokol i Sanja Janeš

 

I ove godine članovi udruge Suradnici u učenju osmislili su Potragu za sigurnijim internetom namijenjenu učiteljima, nastavnicima i profesorima, ali i svim ostalim zainteresiranim odraslim osobama koje prate naše aktivnosti vezane uz Dan sigurnijeg interneta.

Ključne riječi: udruga Suradnici u učenju, Potraga za boljim internetom, aktivnosti, Dan sigurnijeg interneta.

Potraga za boljim internetom 2025. za odrasle osmišljena je u obliku izazova koji se sastoji od 21 pitanja i zadataka s ciljem promicanja sigurnijeg korištenja interneta i sigurniju primjenu digitalnih tehnologija. Rješavanjem zadataka bilo je moguće ostvariti maksimalno 21 bod. Svi zainteresirani mogli su se okušati u potrazi za boljim internetom od 3. do 19. veljače 2025. godine.

Tijekom četiri godine izazova može se uočiti kako je uporaba digitalne tehnologije napredovala kako su se pojavili novi izazovi i kako su još važnije teme sigurnost i etičnost na internetu.

Što se moglo naučiti?

Izazov započinje s temom vezanom uz predstavu Internet genijalac i Rasplesane lozinke. Na mrežnim stranicama udruge Suradnici u učenju uz predstavu Internet genijalac objavljena su četiri kreativna scenarija poučavanja koji su osmišljeni kako bi učenici svih razreda osnovne škole kroz igru, glazbu i ples usvojili ključne vještine za sigurnije i odgovornije korištenje interneta. U jednom od njih opisano je poučavanje učenika o tome kako osmisliti sigurnu lozinku na malo drugačiji način – kroz ples. Trebalo je proučavanjem scenarija otkriti od kojih se znakova sastoji sigurna lozinka predstavljena u predstavi.

U nastavku se izazov bavio izazovima umjetne inteligencije:

Slika 1 Etičke smjernice

 

Da o tome još puno treba naučiti vidljivo je iz grafikona raspodjele pokušaja i točnih odgovora.

Slika 2 Raspodjela odgovora na pitanje Etičke smjernice

 

  • O opasnostima korištenja botova umjetne inteligencije koji će na Facebooku i Instagramu djelovati poput stvarnih korisnika, s vlastitim biografijama, profilnim slikama i sposobnošću kreiranja sadržaja moglo se saznati iz pitanja Meta botovi UI-a. Ovi botovi namijenjeni su privlačenju mlađe publike i povećanju interaktivnosti na platformama te korisnicima pružaju personalizirano iskustvo.
  • Priručnik Umjetna inteligencija u obrazovanjunamijenjen je učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, ravnateljima i ostalim stručnjacima u sustavu obrazovanja. U njemu se skriva escaperoom tijekom kojega se mogu saznati zanimljivosti o umjetnoj inteligenciji, njezinom povijesnom razvoju te mnoštvo savjeta i različitih alata o primjeni umjetne inteligencije u učenju i poučavanju za učitelje, nastavnike i stručne suradnike u školama.

 

Dio je etičnosti pri uporabi umjetne inteligencije i zaštita osobnih podataka. Važno je znati kako zaštititi svoje osobne podatke, ali i podatke svojih učenika i zaposlenika, a u tome će nam pomaže Opća uredba o zaštiti podataka.

Kako bismo ispitali prepoznajemo li etičke izazove, predstavili smo scenarij iz školskog života i rada te je trebalo prepoznati o kojem se etičkom izazovu radi.

HAKOM je objavio novu brošuru koja će se i ove godine naći u školskim učionicama i bit će podijeljena učenicima petih razreda osnovnih škola diljem Hrvatske. Brošura sadrži praktične i korisne savjete o sigurnosti na internetu, zaštiti privatnosti i osobnih podataka, načinu ponašanja i odgovornoj uporabi društvenih mreža. Naziv te brošure je rješenje zadatka Kako se zovem? u izazovu.

Slika 3 Naslovnica HAKOM-ove brošure

 

Već iz samog naziva pitanja Kolačići i tortice može se pogoditi o čemu je riječ: zašto služe i trebamo li ih sve prihvatiti? To je bilo pitanje na koje su svi znali točan odgovor iz prvog pokušaja.

U naš džep stane pravi mali arhiv koji je spremljen na našem mobilnom uređaju koji dokumentira naš život. Međutim, često se događa da nam se pokretni uređaj pokvari, izgubi ili dobijemo novi pa nam taj dnevnik nedostaje. Savjete kako se zaštititi pronaći ćete u odgovoru pitanje Ključevi financijske slobode.

Kako udruga Suradnici u učenju djeluje kroz sve više aktivnosti, pojavila se potreba reorganizacije predaje članaka za online časopis Pogled kroz prozor. Odgovor na pitanje koji možete naći na stranicama Udruge govori u čemu se promjena sastoji.

Za razonodu u Potrazi uvijek nas ugodno iznenade zadaci s natjecanja Dabar kojima se potiče razvoj računalnog razmišljanja učenika. Od prvog izazova provedenog u Hrvatskoj 2016. godine na kojem je sudjelovalo 5927 sudionika, izazov Dabar je narastao gotovo deset puta. Stoga smo u ovogodišnju Potragu priložili dva zadatka o izazovu Dabar. U prvom zadatku potrebno je otkriti koja su prijevozna sredstva zadala probleme našim natjecateljima, a drugi zadatak je posvećen jednom posebnom Dabro-natjecanju.

Slika 4 Iz zadatka s natjecanja u računalnom razmišljanju Dabar

 

Edukativne digitalne igre postaju sve popularniji alat za učenje jer kombiniraju zabavu s obrazovnim sadržajem. Stoga se kroz pitanje Naša društvena igra – digitalna verzija moglo upoznati s našom digitalnom inačicom društvene igre Budi internet genijalac – u potrazi za bojim internetom.

 

Slika 5 Digitalna inačica društvene igre Budi internet genijalac – u potrazi za bojim internetom

 

U pitanju Erasmus + sudionici su se mogli upoznati s novim projektom Erasmus+ u kojem sudjeluje udruga Suradnici u učenju, DIGITAL FIRST – Digitalna tehnologija kao prvi jezik: informatika za digitalne urođenike – koji je usmjeren prema stvaranju suvremenoga pristupa poučavanju informatike u osnovnim i srednjim školama diljem Europe.

I na kraju smo pripremili ponešto o kibernetičkoj higijeni s kojom se možete upoznati na stranicama CERT-a.

Što je bilo najlakše, a što najteže?

Kako je Potraga otvorena do 19. veljače, izdvojit ćemo najlakša pitanja na koja su svi točno odgovorili. Naravno, to su pitanja sa stoperima koja ne puštaju na sljedeće pitanje prije nego se točno odgovori na njih. To su bila pitanja o virtualnoj asistentici za usklađivanje s GDPR-om i pitanje o počecima razvoja umjetne inteligencije Razvoj UI-a.

 

Slika 6 Virtualna asistentica i GPDR

 

Za sada je potpuno točno odgovoreno i pitanje o Pogledu kroz prozor u kojem je trebalo napisati koliko je obrazaca pripremljeno za predaju članaka od početka ove godine. Nadamo se da ćete i ove godine poslati mnogobrojne primjere kako ste s učenicima obilježili Dan sigurnijeg interneta. Još jednom vas pozivamo da svoje materijale pošaljete do 20. veljače 2025. putem posebnog obrasca za Dan sigurnijeg interneta.

Prvo pitanje koje su sudionici najčešće propuštali riješiti je pitanje Rasplesane lozinke u kojem potrebno pogledati isječak iz predstave Internet genijalci te redom zapisati znakove koje glumci predstavljaju govorom i plesom.

Slika 7 Predstava Budi internet genijalac

 

Druga pitanja koja su najčešće propuštena su ona koja iziskuju malo više vremena za iščitavanje dokumenata te pronalazak točnog odgovora. Svakako preporučujemo da izdvojite vrijeme i upoznate se s mnoštvom korisnih informacija, preporuka i savjeta koje možete pročitati u priručnicima, etičkim smjernicama, aktima i brošurama koje smo pripremili za vas.

S obzirom na postignute rezultate možemo reći da je ovogodišnji izazov bio uspješniji od prošlogodišnjeg. Najuspješniji sudionici koji su postigli barem 89.99 % riješenosti dobili su potvrdu o stručnom usavršavanju na državnoj razini.

Nadamo se da vam se ovogodišnja potraga svidjela te da ste se u izazovima susreli s poučnim i zanimljivim informacijama jer nam je cilj bio da vam na zabavan način pokažemo aktualne trendove i nove materijale s kojima se možete poslužiti u radu s djecom i roditeljima.

Do nekog novog izazova srdačno vas pozdravljaju autorice ovogodišnjeg izazova!