U našim školama događa se puno dobrih stvari, imamo vrlo kreativnih učitelja koji rade razne projekte, primjenjuju suvremene metode poučavanja ali se o svima njima malo čuje. Mi želimo pružiti priliku svima njima da pokažu što i kako rade te da kroz primjere dobre prakse i sve nas nauče kako se što bolje prilagoditi današnjim učenicima i metodama obrazovanja i kako biti još bolji učitelj.
Najjednostavnije rečeno stvaramo pozitivno i poticajno okruženje u kojem obrazovni stručnjaci mogu razmjenjivati svoja iskustva, dobiti kvalitetne i aktualne informacije, biti inovativni i kreativni te se stalno se usavršavati. Naša posebnost je u tome što su gotovo svi članovi uredništva i autori naših članaka, webinara i obrazovnih sadržaja učitelji i nastavnici iz osnovnih i srednjih škola. Geografski smo raspoređeni po cijeloj Hrvatskoj (Varaždin, Veliki Bukovec, Zadar, Rijeka, Split, Osijek, Sisak, Popovača, Vinkovci, Zagreb, Đakovo) i najčešće surađujemo online u virtualnim prostorijama za sastanke
Aktivnostima zajednice “Suradnici u učenju” promičemo primjereno i svrhovito korištenje obrazovnih tehnologija u svi područjima obrazovanja te cjeloživotno učenje učitelja i nastavnika.
Naš tim
Darko Rakić – predsjednik Udruge
Maja Hainc – dopredsjednica Udruge
Manuela Kujundžić – tajnica Udruge
Darija Dasović – voditeljica projekata, voditeljica i koordinatorica međunarodnog projekta Dabar (Bebras)
Gordana Lohajner – izvršna urednica Pogleda kroz prozor
Gordana Sokol – izvršna urednica portala ucitelji.hr i su-urednica Pogleda kroz prozor
Helena Valečić – voditeljica edukatora
Lidija Kralj – voditeljica razvoja
Projektni tim: Darko Rakić, Darija Dasović, Gordana Lohajner, Kristina Slišurić, Sanja Janeš, Valentina Blašković, Gordana Sokol, Vesna Majdandžić, Maja Hainc, Arjana Blažić, Manuela Kujundžić, Dunja Mijović, Helena Valečić, Nikolina Marinić i Lidija Kralj
Podaci udruge “Suradnici u učenju”
Adresa: Ferde Livadića 10 Sisak 44000 Sisak, Croatia
OIB: 65364294172
OID: E10250421
PIC: 895297100
IBAN: HR7223400091110483451
Dabar (Bebras) međunarodna je inicijativa čiji je cilj promicanje informatike i računalnog razmišljanja među učenicima svih uzrasta. S učenicima rade učitelji koji mogu integrirati Dabrove izazove u svoje nastavne aktivnosti. Republika Hrvatska je od 2016. godine uključena u međunarodnu inicijativu Bebras (Dabar) koja promiče informatiku i računalno razmišljanje među učiteljima i učenicima, ali i u široj javnosti. Dabar je osmišljen kako bi se svoj djeci omogućilo jednostavno sudjelovanje kroz online natjecanje, koje se sastoji od niza izazovnih zadataka osmišljenih od strane stručnjaka iz pedesetak zemalja, a od 2016. u izradi zadataka sudjeluju i hrvatske učiteljice i učitelji. Izazov Dabar @ucitelji.hr se izvrsno nadovezuje na kurikularnu reformu kojom se potiče razvoj računalnog razmišljanja od prvog razreda osnovne škole kroz rješavanje primjerenih problemskih i logičkih zadataka, stvaranje strategija za analiziranje i rješavanje problema te programiranje čime se postupno uvodi učenike u svijet digitalne tehnologije. Organizator natjecanja za Hrvatsku je udruga Suradnici u učenju uz podršku Hrvatskog saveza informatičara, Visokog učilišta Algebra i CARNET-a, a pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti i obrazovanja. Prvi izazov u Hrvatskoj održan je u studenom 2016. s 5624 sudionika. Već sljedeće godine interes za sudjelovanjem u natjecanju je pokazalo više od 430 škola a sudjelovalo je 15247 učenika u svih 5 kategorija. 2019. godinu obilježili smo s 24769 natjecatelja, a 2020. s 36 491 sudionikom. 2021. godine, usprkos izazovnim pandemijskim uvjetima, na natjecanju je sudjelovalo 36491 učenika. 2022. godine zabilježen je rekordni broj od 42553 učenika. Izazov je organiziran u pet kategorija prema dobi učenika i uključuje 12 online interaktivnih zadataka koje je potrebno riješiti u 40 minuta. Dabar je bio prvi praktični primjer implementacije novih kurikuluma Informatike u Hrvatskoj i pomogao je u promociji STEM kompetencija jer ne zahtijeva formalno obrazovanje i otvoren je za sve dajući svim učenicima priliku da rješavaju logičke zadatke. Pročitajte više
Programom Budi internet genijalac (Be Internet Awesome) želimo osnažiti djecu, roditelje i učitelje za kritičko razmišljanje pri istraživanju interneta, zaštitu privatnosti, pristojno i ljubazno ponašanje, promišljeno i odgovorno dijeljenje digitalnih sadržaja te pružanje podrške vršnjacima.
Da bi maksimalno iskoristili internet, djeca trebaju biti spremna donositi pametne odluke. Budi internet genijalac poučava djecu osnovama digitalnog građanstva i sigurnosti kako bi mogli pouzdano istraživati internetski svijet. Obrazovne sadržaje pripremili su Google i udruga Suradnici u učenju koja provodi primjenu programa Be Internet Awesome u Hrvatskoj.Tijekom prve dvije godine provedbe programa “Budi internet genijalac” u Hrvatskoj (2021 – 2023) uključeno je:
- 12 498 učenika (od toga oko 50% u nepovoljnom položaju)
- 10 022 učitelja
- 1150 škola
- 100 % učitelja spremnih za provedbu aktivnosti online sigurnosti
- 1 117 506 pratitelja naših aktivnosti na društvenim mrežama, mrežnim stranicama i u Pogledu
Spomenimo samo nekoliko aktivnosti koje provodimo:
- Kazališna predstava Internet genijalci
- Tiskali smo društvenu igru “Budi Internet genijalac – u potrazi za boljim internetom”
- Multimedijska izložba stripova
- Radionice s učenicima i roditeljima
- Online tečaj i radionice s učiteljima
- Organizirali smo online zajednicu podrške i u njoj davali savjete, dijelili sadržaje te održali niz webinara
- Objavljivanje obrazovnih sadržaja za promicanje primjerene uporabe digitalnih tehnologija
- Godišnja konferencija “Potraga za boljim internetom” organizirana povodom Dana sigurnijeg interneta
Wellbeing in digital education Erasmus+ project KA220-VET-A5322CAB
Projekt Wellbeing in Digital Education (WIDE KA220-VET-A5322CAB) financira se iz Erasmus+ fonda s 269.854,00 €, traje 28 mjeseci, a započeo je 28. veljače 2022. Partneri iz sedam zemalja, Consorzio degli Istituti iz Italije, T-HAP LTD sa Cipra, udruga Suradnici u učenju iz Hrvatske, Academy of Entrepreneruship iz Grčke, Lycee Charles et Adrien Dupuy iz Francuske i University of Salamanca iz Španjolske predvođeni su koordinatorom FO-Aarhus iz Danske.
Pandemija koronavirusa izazvala je najveće promjene u obrazovnim sustavima u povijesti obrazovanja te utjecala na gotovo 1,6 milijardi učenika u više od 190 zemalja na svim kontinentima. Učenje na daljinu bilo je očigledno rješenje u situacijama uvođenja karantene, a škole i tvrtke učinile su najbolje što su mogle koristeći se interaktivnim rješenjima za održavanje socijalne distance tijekom učenja. Od obrazovnih sustava očekuje se da iskoriste naučene lekcije primjenjujući novitete nastale iz potrebe te u učenje i poučavanje integriraju nove pristupe, metode i prakse. U mnogim se zemljama sudionici procesa obrazovanja pokušavaju nositi s izazovima koje sa sobom donosi planiranje kurikuluma u skladu s učenjem u virtualnom okruženju tako da na drugačiji način organiziraju sustave u kojima se poučava. Čini se da se najviše brinu o tehničkim zahtjevima digitalnih sustava i alata za učenju, kako optimalno iskoristiti njihove prednosti da bi poučavanje bilo učinkovitije, kako ih integrirati u aktivnosti učenja (kombinirano učenje) te koje vještine i kompetencije trebaju imati učitelji i učenici kako bi na najbolji mogući način iskoristili te nove alate.
Uvođenje karantene radi pandemije koronavirusa pokazalo je da interakcija u digitalnom okruženju mijenja naše načine za organizaciju i izražavanje. Tijekom dugotrajne komunikacije u digitalnom okruženju nastaje preopterećenje koje može biti iscrpljujuće i psihički i fizički. Učenje u digitalnom okruženju ne podrazumijeva samo potrebu za savladavanjem tzv. digitalnog načina razmišljanja (digital mindset) i njegovim usvajanjem, nego i dobrostanje svih sudionika procesa učenja.
Cilj je projekta WIDE osmisliti novu metodologiju za online učenje i učenje na daljinu, metodologiju koja omogućava ostvarivanje mentalne i fizičke dobrobiti učenika i učitelja u procesu učenja na daljinu te integrira njihovu dobrobit u temeljne vrijednosti procesa učenja.
Partneri projekta razvijat će metodologiju na temelju istraživanja u europskim zemljama te iskustvima učitelja i stručnjaka. Izradit će se i prezentirati smjernice koje će biti javno dostupne na mrežnim stranicama te testirane u svim zemljama partnera projekta. Na temelju testiranja i evaluacije, izradit će se preporuke politika koje će biti predstavljene učiteljima i dionicima strukovnog obrazovanja te predstavnicima obrazovnih politika u Europi.
Projekt Dabrica Darka – Growing up on a safer Internet djeci, mladima i učiteljima pružio je mogućnosti da:
- koriste se digitalnom tehnologijom odgovorno, moralno i sigurno
- učinkovito komuniciraju i surađuju u digitalnom okruženju
- kritički procjenjuju, odabiru i primjereno koriste tehnologiju
- upravljaju informacijama u digitalnom okruženju
- kreativno se izražavaju uz pomoć kodiranja.
U projektu smo napravili 4 web igre za učenike od 1. do 8. razreda osnovne škole o sigurnosti na internetu.
Također pripremili smo i 4 priručnika za učiteljice, učitelje i roditelje učenika od 1. do 8. razreda osnovne škole kojim će se uvesti moderni pristupi usmjereni na učenike o tome kako uspješno koristiti obrazovne igre u školi i kako unaprijediti roditeljsko znanje o mogućnostima Interneta i načinima online zaštite djece.
Pripremili smo i priručnik Programiranje u Blocklyu namijenjen učiteljima učenika od 1. do 8. razreda osnovnih škola koji u svoje poučavanje žele uključiti aktivnosti za usvajanje kompetencija, prvenstveno iz domene računalnog razmišljanja i programiranja, ali i ostalih domena kurikuluma predmeta Informatika.
Digitalni časopis Pogled kroz prozor (ISSN 1848-2171) osmišljen je za razmjenu iskustava među učiteljima, nastavnicima, profesorima i svim obrazovnim stručnjacima. Objavljuje se jednom mjesečno, krajem mjeseca. Prvi broj objavljen je u listopadu 2008.
Svaki broj sadrži petnaestak članaka o metodama poučavanja i učenju, ideje za primjenu digitalne tehnologije, primjere iz školskih, nacionalnih i međunarodnih projekata kao i diseminaciju Erasmus+ projektnih aktivnosti te ostale treme relevantne za formalno, neformalno i informalno obrazovanje. Svake godine Pogled kroz prozor pročita više od 200 000 čitatelja, a do kolovoza 2023. objavljeno je 2462 članaka.
Kroz projekt dajemo priliku učenicima da se kroz zanimljive radionice upoznaju s osnovama programiranja i novim informatičkim tehnologijama poput Microbita, Mbota, Probota, Arduina, Fishera, Bosona itd.… Napredni učenici imali su priliku sudjelovati u projekte i naučite o naprednom programskom jeziku Python.
Ciljevi projekta su: razviti i implementirati područje školskog kurikuluma za sigurnost djece na internetu kao dio Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO); podići svijest i razumijevanje učenika, nastavnika, roditelja i opće javnosti o pitanjima koja se odnose na sigurnost djece na internetu u sinergiji s politikama EU-a. Projektne aktivnosti uključile su 5 partnerskih škola, oko 1000 učenika i roditelja, 200 nastavnika. Projekt je financirala Europska unija, IPA IV program.
Pet za net – Daljnja implementacija školskog programa za sigurnost djece na internetu nastavljen je u osnovnim školama Sisačko-moslavačke županije (50 radionica za učenike i roditelje)
Svi obrazovni sadržaji su javno i besplatno dostupni na https://petzanet.ucitelji.hr/
Svake godine za „Dan sigurnijeg interneta“ organiziramo našu godišnju cjelodnevnu online konferenciju i izazov za više od 5000 sudionika. 7 godina bili smo službeno Vijeće za sigurniji internet za Hrvatsku u INSAFE-u te smo organizirali multimedijske izložbe učeničkih radova, predavanja i radionice za učitelje, roditelje, učenike i lokalne zajednice (za više od 50 000 sudionika) kao i posebno izdanje časopisa naš digitalni časopis Pogled kroz prozor svake veljače za Dan sigurnijeg interneta. Godine 2013. proglašeni smo najboljim nacionalnim Vijećem, za sigurniji internet među 99 zemalja. Svake godine organiziramo aktivnosti povodom Dana sigurnijeg interneta s fokusom na promociju i razmjenu primjera dobre prakse u osnovnim i srednjim školama.
ENABLE – Europska mreža protiv vršnjačkog nasilja na nastavi i u slobodnom vremenu nastoji spriječiti vršnjačko nasilje na nastavi i u slobodnom vremenu učenika i doprinijeti dobrobiti djece u dobi od 11 do 14 godina usmjeravajući se na pružanje vršnjačke potpore te poticanje društvenog i emocionalnog razvoja. Cilj projekta ENABLE je spriječiti vršnjačko nasilje te pridonijeti dobrobiti djece putem cjelovitog pristupa, pomagati mladima da ostvare osnovna prava kod kuće, u školi, u razredu i u zajednici ( tj. u grupi vršnjaka). Projekt je usmjeren na razvoj društvene i emocionalne vještine učenja koje će im pomoći u jačanju otpornosti kako bi što bolje razumjeli i postali odgovorniji u mrežnoj i izvan mrežnoj društvenoj interakciji.
Obzirom na sve veće društvene i egzistencijalne izazove s kojima se mladi suočavaju u današnjem tehnološki razvijenom društvu, razvoj društvenih i emocionalnih kompetencija ima važnu ulogu u dobrobiti djece i tinejdžera. ENABLE, Europska mreža protiv nasilja na nastavi i u slobodnom vremenu, povezuje društveno i emocionalno učenje (Social emotional learning, SEL) i vršnjačku potporu u jedinstven pristup.