ENABLE – Europska mreža protiv vršnjačkog nasilja na nastavi i u slobodnom vremenu nastoji spriječiti vršnjačko nasilje na nastavi i u slobodnom
vremenu učenika i doprinijeti dobrobiti djece u dobi od 11 do 14 godina usmjeravajući se na pružanje vršnjačke potpore te poticanje društvenog i
emocionalnog razvoja. Cilj projekta ENABLE je spriječiti vršnjačko nasilje te
pridonijeti dobrobiti djece putem cjelovitog pristupa, pomagati mladima da ostvare osnovna prava kod kuće, u školi, u razredu i u zajednici ( tj. u grupi
vršnjaka). Projekt je usmjeren na razvoj društvene i emocionalne vještine učenja koje će im pomoći u jačanju otpornosti kako bi što bolje razumjeli i postali odgovorniji u mrežnoj i izvan mrežnoj društvenoj interakciji.
Obzirom na sve veće društvene i egzistencijalne izazove s kojima se mladi
suočavaju u današnjem tehnološki razvijenom društvu, razvoj društvenih i
emocionalnih kompetencija ima važnu ulogu u dobrobiti djece i tinejdžera.
ENABLE, Europska mreža protiv nasilja na nastavi i u slobodnom vremenu,
povezuje društveno i emocionalno učenje (Social emotional learning, SEL)
i vršnjačku potporu u jedinstven pristup. Projekt se provodio u 5 europskih zemalja:
Belgiji, Hrvatskoj, Danskoj, Grčkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. U
Hrvatskoj ga je provodila udruga “Suradnici u
učenju“, a sudjelovalo je pet osnovnih škola: OŠ
Domovinske zahvalnosti i OŠ dr. Franje Tuđmana iz Knina te OŠ Kajzerica, OŠ
Luka i OŠ Nikole Tesle iz Zagreba. Program edukacije
učitelja i učenika vodili su hrvatski ENABLE ambasadori: Danijela Lokmer i Danijel
Forjan.
ENABLE je sufinanciran od strane Opće uprave za pravosuđe Europske komisije, a u oblikovanju svog inovativnog
programa oslanja se znanje i stručnost šestoro europskih partnera i 10 članova
stručnog tima. Hrvatski partner projekta je udruga “Suradnici u učenju”.
Projekt je koordinirala European Schoolnet koja surađuje s odabranim organizacijama odgovarajuće stručnosti i pristupa, a koje su vrlo aktivne u borbi protiv zlostavljanja i vršnjačkog nasilja među mladima.
Shema vršnjačke potpore uključuje suradnju učenika na sprječavanju
vršnjačkog nasilja i pomaganju u otklanjanju njegovog utjecaja na uključene
pojedince. Učenici za pružanje vršnjačke potpore provode kampanje i aktivnosti
kojima osvještavaju svoje vršnjake o problemu vršnjačkog nasilja i pomažu im da
u školi osjećaju sigurnost i potporu.
Istraživanja su pokazala da sheme vršnjačke potpore donose
brojne prednosti kako školama tako i učenicima koji pružaju takvu vršnjačku
potporu:
- Učenici
često radije razgovaraju sa svojim vršnjacima koji su im bliskiji. Učenici
kroz sudjelovanje u vršnjačkoj potpori daju izuzetno vrijednu podršku
žrtvama vršnjačkog nasilja. - Učenici
su često svjesniji onoga što se dešava među vršnjačkim skupinama i mogu
otkriti pojavu vršnjačkog nasilja prije školskih djelatnika. - Takva
odgovornost često pomaže učenicima u stjecanju većeg samopouzdanja,
osjećaja odgovornosti, aktivnog slušanja i empatije.
Sadržaje za vršnjačku potporu ENABLE-a napisala je i osmislila
vodeća britanska humanitarna organizacija za mlade, Diana Award, koja je pokrenula sheme za vršnjačku potporu u mnogim školama. Ovi sadržaji daju učiteljima sve što je
potrebno za uspostavu učinkovite sheme za učeničku potporu u njihovom
okruženju. Uključuju jednodnevnu radionicu na kojoj se učenici osposobljavaju
za pružanje podrške vršnjacima te deset jednosatnih sastanaka tijekom kojih razvijaju
vještine koje su im potrebne za ulogu pružatelja vršnjačke potpore.
Najuspješnije sheme vršnjačke potpore one su koje vode sami vršnjaci i zato su
sadržaji za učenike pripremljeni s mnoštvom ideja i aktivnosti na razne teme,
poput sigurnosti na mreži, rasizma i dobrote.
Preuzmite besplatne
ENABLE-ove sadržaje Također možete pogledati knjižicu “ENABLE-ov komplet s materijalima za učenike, učitelje,
roditelje i voditelje kampanja “, pripremljenu za promicanje
vršnjačkog zagovaranja s ciljem rješavanje vršnjačkog nasilja u školskom
sustavu.
ENABLE prepoznaje snažan utjecaj djece i
mladih na ponašanje i aktivnosti vršnjaka. ENABLE tim je pripremio komplet
obrazovnih sadržaja za sprečavanje vršnjačkog nasilja s ciljem poučavanja djece
od 11 do 14 godina o problemu vršnjačkog nasilja te njihovog osnaživanja
kako bi preventivno djelovali u svojim zajednicama. Projekt je namijenjen
učenicima, uključivši one koji su bili izloženi vršnjačkom nasilju, one koji su
bili nasilni prema drugima i one koji su svjedočili vršnjačkom nasilju.
Sadržaji za društveno i emocionalno učenje
Intervencije u području društvenog i emocionalnog učenja poput
ENABLE-a mogu pomoći smanjiti vršnjačko nasilje i viktimizaciju te poboljšati
ishode psihološkog, društvenog, akademskog i fizičkog razvoja djece koja su
bila žrtve vršnjačkog nasilja, kao i onih koji ga potiču ili sudjeluju u njemu.
Komplet od deset jednosatnih nastavnih jedinica pomaže učiteljima da razviju
komunikacijske vještine i društvene strategije učenika koje će im biti
potrebne pri suočavanju s mogućim situacijama vršnjačkog nasilja. Pripreme za
nastavu koje je napisala nagrađivana obrazovna dobrotvorna organizacija iz
Ujedinjenog Kraljevstva SWGfL temelje se na uspješnim
strategijama iz cijelog svijeta koje su kao takve prepoznate u istraživačkoj
fazi projekta ENABLE koju provodi grčki partner projekta For Adolescent Health. Teme su usklađene s
deset tematskih sastanaka vršnjačke potpore, također pripremljenih u sklopu
ENABLE-a.
Nastavne teme, osmišljene su kako bi bile zanimljive, poticale
na istraživanje i vodile učenike raznim putevima do rješenja:
- Samosvijest: razumijevanje kako i zašto se
osjećamo tako kako se osjećamo, izgrađivanje emocionalnog rječnika za
izražavanje osjećaja i upoznavanje s pokazateljima vlastitog
ponašanja - Upravljanje sobom: reagiranje na vlastite emocije i
oblikovanje pozitivnih ishoda korištenjem raznih osobnih strategija - Društvena osviještenost: prepoznavanje emocija kod drugih
osoba, uključujući vršnjake; tumačenje društvenih pokazatelja i situacija
te razvoj pozitivnih reakcija - Društveno upravljanje: izgradnja niza osobnih
strategija koje utječu na potencijalno vršnjačko nasilje kroz
osmišljavanje pozitivnih ishoda. Dogovor o zajedničkim ciljevima za
stvaranje pozitivnog okruženja u školi.
Svi sadržaji su javno i besplatno dostupni.
Na konferenciji su predstavljeni rezultati projekta ENABLE te se raspravljalo o daljnjim mogućnostima primjene. Sudjelovali su predavači iz raznih zemalja, kroz rasprave i radionice o prevenciji nasilja, a organizirana su i posebna događanja (TeachMeet i Exploratorium) za učitelje i učenike.