Umjetna inteligencija – aktivnosti za rad s učenicima

  • Home
  • Umjetna inteligencija – aktivnosti za rad s učenicima
Umjetna inteligencija – aktivnosti za rad s učenicima

Održan je četvrti webinar posvećen temi primjene umjetne inteligencije u obrazovanju, u sklopu predstavljanja priručnika “Umjetna inteligencija u obrazovanju” koji su priredili članovi udruge Suradnici u učenju.

Pripremile su ga i vodile Vesna Majdandžić, Kristina Slišurić i Valentina Blašković, a održan je 3. ožujka 2025. Webinar je sudionicima pružio uvid u mogućnosti korištenja umjetne inteligencije u nastavi te izazove koje ona donosi u radu s djecom i mladima.

Webinar je započeo predstavljanjem edukativnog priručnika koji su objavili Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku, a koji sadrži niz aktivnosti namijenjenih radu s učenicima. Neke od ključnih tema bile su:

Chatbotovi i emocionalna inteligencija – kako učenici mogu koristiti chatbotove u učenju, koje su njihove prednosti i ograničenja te izazovi korištenja chatbotova u kontekstu emocionalne inteligencije.
Sudionici su se kroz webinar upoznali s načinom rada chatbotova temeljenih na umjetnoj inteligenciji te prijedlozima aktivnosti za rad s učenicima. Korištenjem nekoliko aplikacija sudionici su imali priliku testirati chatbotove izrađene posebno za ovu radionicu. Naglašeno je kako je važno koristiti alate UI pod nadzorom učitelja, uz jasne smjernice o sigurnosti i zaštiti privatnosti učenika.

 

Pomoćnici koji koriste umjetnu inteligenciju – objašnjeno je što su UI pomoćnici, za što ih učenici koriste te koje su njihove glavne prednosti, a koja su im ograničenja.  Prikazani su primjeri korištenja alata u obrazovanju gdje imaju ulogu poticanja kreativnog pisanja, stvaranja interaktivnih matematičkih igara ili analizu informacija. Naglasak je stavljen na razvijanje kritičkog mišljenja koje pomaže u balansiranju koristi koje UI donosi s potencijalnim rizicima u obrazovanju i društvu.

 

Umjetničko stvaralaštvo pomoću alata umjetne inteligencije i intelektualno vlasništvo – kako učenici mogu koristiti alate UI za generiranje slika i glazbe te osvještavanje pitanja autorskih prava.
Učitelji su na webinaru isprobali različite alate za generiranje slika i glazbe. Pokazani su primjeri kako učenici mogu koristiti UI za izradu naslovnica knjiga i vizualizaciju stihova. Također je predstavljeno nekoliko glazbenih alata koji koriste umjetnu inteligenciju za skladanje i aranžiranje glazbe.

Uvjerljive krivotvorine i prekomjerno oslanjanje na umjetnu inteligenciju
Sudionici su saznali više o deepfake tehnologiji i kako umjetna inteligencija omogućuje stvaranje uvjerljivih krivotvorina koje mogu obmanjivati ljude. Kroz raspravu istraživali su izazove i etička pitanja povezana s umjetnom inteligencijom, uključujući privatnost podataka, transparentnost algoritama te utjecaj UI na kreativnost i autorska prava.

Uz kviz sudionici su analizirali primjere generiranih slika umjetnom inteligencijom te su raspravljali o tehnikama manipulacije i njihovom utjecaju na percepciju istine, a predstavljene su i neke metode prepoznavanje uvjerljivih krivotvorina i razvijanje kritičkog mišljenja kod učenika.

Zaključak

Webinar je pokazao kako umjetna inteligencija može unaprijediti proces učenja i poučavanja, ali i naglasio važnost odgovorne upotrebe tehnologije. Učitelji su kroz praktične primjere dobili ideje kako implementirati UI u nastavu na siguran i učinkovit način, potičući učenike na kritičko promišljanje i kreativno izražavanje.

Priručnik Umjetna inteligencija u obrazovanju” dostupan je svim zainteresiranim učiteljima, a materijali s webinara nalaze se na zajedničkoj Padlet ploči kako bi ih sudionici mogli istraživati i dalje koristiti u svom radu.

Pogledajte snimku webinara.