Nikolina Marinić
U utorak 14. siječnja 2025. održan je webinar Etički izazovi umjetne inteligencije, treći webinar o primjeni umjetne inteligencije u obrazovanju koji prati edukativni priručnik Umjetna inteligencija u obrazovanju čiji su autori članovi udruge Suradnici u učenju. Naše su suradnice, Lidija Kralj i Nikolina Marinić, sudionicima ukazale na etička pitanja i dileme koje proizlaze iz integracije umjetne inteligencije u obrazovni sustav te prikazale pristranosti, pogreške i probleme koji su već dio sustava umjetne inteligencije.
Webinar je započeo pitanjem o tome koji su, po mišljenju sudionika, najveći etički i zakonski problemi u primjeni umjetne inteligencije u obrazovanju, a oni su u najvećoj mjeri istaknuli da je to kršenje autorskih prava, prava na privatnost i zaštita osobnih podataka. Nakon toga su opisani konkretni primjeri koji se događaju ili se mogu dogoditi u našim učionicama i školama, a sudionici webinara uspješno su u njima prepoznali etičke izazove korištenja umjetne inteligencije: pristranost, zaštitu podataka, podatkofikaciju, predviđanja, personalizaciju i prilagođavanje, „halucinacije“ i umjetno stvorene lažne slike i videozapise.
U nastavku se govorilo o zakonskoj regulativi koja se odnosi na uporabu umjetne inteligencije u obrazovanju. Aktu o umjetnoj inteligenciji koji je Europski parlament usvojio 13. ožujka 2024. godine i koji regulira upotrebu umjetne inteligencije te predlaže analiziranje i klasifikaciju sustava umjetne inteligencije prema riziku koji predstavljaju za korisnike te su istaknuti visokorizični sustavi umjetne inteligencije u području obrazovanja i strukovnog osposobljavanja.
Sudionici webinara mogli su tijekom izlaganja čuti informacije o kriterijima vrednovanja sustava umjetne inteligencije koje svakako mogu iskoristiti prilikom planiranja korištenja digitalnih alata za poučavanje učenika koji su temeljeni na umjetnoj inteligenciji.
Ukratko su predstavljene Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju. Publikaciju je objavila Europska komisija 2022. godine, objavljena je i na hrvatskom jeziku, a sadrži brojne informacije i primjere uporabe umjetne inteligencije u obrazovnom sustavu, ključne zahtjeve za pouzdanu umjetnu inteligenciju te etička pitanja koja podupiru etičke smjernice i predstavljaju pomoć učiteljima i nastavnicima u etičkoj ili pravnoj procjeni korištenja umjetne inteligencije.
Na kraju webinara sudionici su imali priliku procijeniti vlastite kompetencije za etičku uporabu umjetne inteligencije u obrazovanju:
Webinar je završio sa zanimljivom porukom: Samo zato što možemo (nešto napraviti pomoću umjetne inteligencije), ne znači da trebamo!
Priručnik Umjetna inteligencija u obrazovanju pronađite na poveznici: https://ucitelji.hr/prirucnik-umjetna-inteligencija-u-obrazovanju/, a snimku webinara na poveznici: https://youtu.be/9IN528la6B4
Poveznice na sadržaje spominjane tijekom webinara: