Olivera Stojaković |
U okviru projekta „Budi Internet genijalac“ nastavnica računalstva Olivera Stojaković u Prvoj srednjoj školi Beli Manastir u Belom Manastiru provela je radionicu „Uočavanje lažnih vijesti na internetu“ s učenicima prvih razreda zanimanja tehničar za mehatroniku. Radionica, kojoj je prisustvovalo 12 učenika, trajala je jedan školski sat i pružila učenicima važne alate za kritičko razmišljanje i prepoznavanje lažnih informacija u digitalnom svijetu.
Ova zanimljiva radionica o medijima je istaknula važnost kritičkog razmišljanja i provjere informacija, pokazala je učenicima kako razlikovati istinite informacije od lažnih vijesti koje su sve češće prisutne u digitalnom svijetu.
Radionica je započela aktivnošću Što nije u redu s ovom slikom? gdje su učenici uočavali razlike između dviju slika. Ukazano im je da ako pažljivo gledaju, mogu pronaći bitne informacije što je puno lakše ako znaju što traže.
Slika 1. Uočavanje razlika između slika
Nakon uvodne aktivnosti, radionica je nastavljena razgovorom o fenomenu lažnih vijesti i njihovom utjecaju na društvo. Postavljena su pitanja poput: „Jeste li ikada čuli ili pročitali neku vijest koja se kasnije pokazala kao netočna? Kako ste se osjećali kada ste to otkrili?“ Ova pitanja potaknula su učenike na razmišljanje o vlastitim iskustvima s lažnim vijestima i njihovim emocijama kada su shvatili da su bili obmanuti.
Kroz interaktivne aktivnosti, učenici su naučili nekoliko ključnih pokazatelja za prepoznavanje lažnih vijesti. Predstavljen je i radni listić „Uočavanje lažnih adresa mrežnih stranica“, (Kurikulum Budi Internet genijalac 2022., 61. str.) koji je pomogao učenicima da prepoznaju vjerodostojne mrežne stranice i izbjegnu one koje pokušavaju zavarati korisnike. Lažne stranice često imaju imena koja su slična pravim stranicama, ali s malim razlikama. Savjet je bio obratiti pažnju na dodatna slova ili neobične domene.
Slika 2. Uočavanje lažnih adresa mrežnih stranica
Sljedeći korak bio je analiza naslova vijesti. Učenici su naučili kako senzacionalistički naslovi, koji često koriste riječi poput „šokantno“ ili „nevjerojatno“, mogu biti znakovi da vijest nije vjerodostojna. Pravi novinari ne koriste ovakve tehnike kako bi privukli pažnju.
Također je naglašena važnost provjere izvora informacija. Kada se pročita vijest, važno je provjeriti tko je autor i koja organizacija stoji iza nje. Ako se ne mogu pronaći vjerodostojni izvori koji potvrđuju informacije, potrebno je biti sumnjičav.
Učenici su sudjelovali u zanimljivoj i edukativnoj aktivnosti koristeći stranicu Break Your Own News – Breaking News Generator. Ova stranica služi kao izvrstan primjer za poučavanje učenika o jednostavnim načinima stvaranja lažnih vijesti. Učenici su se kroz praktičan rad osvijestili kako ne trebaju svakoj objavljenoj vijesti vjerovati, te su uočili koliko je lako manipulirati informacijama i stvoriti nešto što na prvi pogled izgleda vjerodostojno.
Slika 3. Primjeri lažnih vijesti
Aktivnost je bila osmišljena kako bi učenici shvatili važnost provjere izvora informacija i razvili kritički pristup prema vijestima koje svakodnevno čitaju na internetu. Kroz stvaranje vlastitih lažnih vijesti, učenici su vidjeli koliko je jednostavno izraditi vijest koja nas može zavarati.
Na kraju aktivnosti, učenicima je preporučeno da izbjegavaju stvaranje bilo kakvih lažnih vijesti, čak i u zabavne svrhe, jer takve prakse mogu imati ozbiljne posljedice i doprinijeti širenju dezinformacija. Radionica je završila razgovorom o etici i odgovornosti u digitalnom svijetu, naglašavajući važnost provjere činjenica prije dijeljenja informacija.