UI alati za učenje

  • Home
  • UI alati za učenje
UI alati za učenje

 

Nikolina Marinić

 

U utorak 18. ožujka 2025. u 18 sati održan je webinar UI alati za učenje u organizaciji udruge Suradnici u učenju i Microsofta. Cilj je webinara bio upoznati sudionike s Microsoft Learning Accelerators, novim alatima za učenje u sklopu Microsoft 365 za obrazovanje. Ovi alati pomažu učenicima u stjecanju vještina čitanja, govorenja, pisanja i matematike, informacijske pismenosti i komunikacije. Naše su suradnice, Darija Dasović, Maja Hainc i Nikolina Marinić, predstavile alate Reading Coach i Reading Progress, Speaker Coach, Search Coach i Reflect.

Na početku webinara Nikolina Marinić govorila je o obilježjima čitanja kao jezične djelatnosti koja se stječe i vrednuje na nastavi Hrvatskoga jezika u cijeloj vertikali, a uvježbava i primjenjuje u svim ostalim predmetima i u svakodnevnom životu. Govorilo se o tome kada se i kako usvajaju tehnike čitanja te koje su vrste čitanja s obzirom na dob učenika. Nakon toga je predstavila alate Reading Coach i Reading Process te načine na koje učitelji i nastavnici s učenicima pomoću njih mogu automatizirati tehniku čitanja, pomoći učenicima u razumijevanju teksta i produbljivanju i proširivanju rječnika. Reading Coach i Reading Process alati su koji se mogu koristiti u Microsoft Teamsu, a pokazano je kako pomoću umjetne inteligencije oblikovati tekst primjeren dobi učenika, na koji način učenici pristupaju zadatku čitanja i kako ga rješavaju i na koji se način oblikuju povratne informacije učitelja učenicima te prati napredak u automatizaciji čitanja.

Sljedeći je primjer teksta zbog svoje složenosti namijenjen učenicima viših razreda osnovne škole i srednjoškolcima pa je prikazano i kako se pomoću alata umjetne inteligencije mogu generirati pitanja pomoću kojih učenici nakon čitanja provjeravaju svoje razumijevanje pročitanoga teksta.

Ovaj alat pruža mogućnost uvježbavanja riječi koje tijekom čitanja nisu dobro izgovorene, broji pročitane riječi u minuti, procjenjuje točnost, pogrešne izgovore, umetanja, samoispravke, propuste i ponavljanja pročitanih riječi te ih obilježava u tekstu te učiteljima i nastavnicima olakšava oblikovanje povratne informacije učenicima. Također je prikazano na koji se način ovome alatu može pristupiti i u aplikacijama Word i OneNote (u pregledniku), OneNote Desktop 365, Flip, Minecraft: Education Edition i koje su dodatne mogućnosti ako im pristupimo preko početne stranice Microsoft 365 Copilota.

Nakon toga prikazane su mogućnosti korištenja alata Speaker Coach koji je jednako koristan učenicima (za pripreme za izlaganja, prezentacije i usmene provjere, uvježbavanje govora – tempa i artikulacije) i učiteljima i nastavnicima (za pripremanje predavanja i izlaganja i poboljšanje komunikacijskih vještina) jer pruža povratne informacije o tempu govora, poštapalicama, glasnoći, izgovoru riječi, a osobito je zanimljiva opcija uključivost koja u govoru prepoznaje kulturno osjetljive iskaze o invaliditetu, dobi, spolu, rasi, mentalnom zdravlju, seksualnom opredjeljenju, vulgarizmima i osjetljivim geopolitičkim temama.

Alat Reflect podrška je razvoju socijalno-emocionalnih vještina, prati emocionalna stanja učenika, povećava svijest o važnosti održavanja mentalnoga zdravlja, potiče empatiju i podržava personalizirano učenje. Osim načina na koji možemo provjeriti kako se učenici osjećaju u različitim etapama učenja, alat nam nudi kratke audiozapise i videozapise pomoću kojih se učenici mogu opustiti ili vježbati.

Naša suradnica Maja Hainc prikazala je Math Process, alat za izradu matematičkih zadataka i kvizova koji olakšava planiranje zadataka, prikuplja uvide u učinak učenja i prati napredak učenika, prepoznaje probleme u razumijevanju matematičkih sadržaja i nudi rješenja, prilagođava strategije poučavanja svakom učeniku s obzirom na njegove potrebe te tako povećava motivaciju učenika. Math Process generira i prilagođava matematičke zadatke, prati napredak učenika i automatski vrednuje. Detaljno je prikazano na koji način generirati matematički zadatak (ili zadati vlastiti zadatak) te kako ga vrednovati, odnosno pružiti povratnu informaciju učeniku, a mogli smo vidjeti i kako rješavanje matematičkoga zadatka izgleda iz perspektive učenika.

Darija Dasović pokazala je prednosti alata Search Coach i Search Progress (savjetnika za korištenje tražilice) koji pomaže učenicima postavljati učinkovita pitanja, pronaći pouzdane izvore informacija na internetu i kritički ih vrednovati. Pokazala je kako aplikaciju postaviti u tim, na koji način pretraživati (domena, vrsta datoteke, vremenski raspon i operatori) i kako se podaci o pretraživanju dodaju u Insights (Uvid). Pokazala je i uputila na primjere scenarija poučavanja (https://aka.ms/SearchCoachLesson).

Na kraju webinara predstavljen je i alat Insights koji omogućuje brzi pregled podataka, praćenje aktivnosti polaznika te na koji način pristupiti alatu.

Snimku webinara možete pogledati na poveznici.