Učenička Potraga za boljim internetom 2022

  • Home
  • Učenička Potraga za boljim internetom 2022
Učenička Potraga za boljim internetom 2022

Pišu: Kristina Slišurić, Valentina Blašković

Potraga za boljim internetom 2022. za učenike pripremljena je kao izazov s ciljem promicanja sigurnijeg i odgovornijeg korištenja interneta i općenito digitalnih tehnologija. To je ujedno bio i cilj cjelodnevne konferencije povodom Dana sigurnijeg interneta 8. veljače 2022. Potraga je otvorena 1. veljače, a učenici su je mogli rješavati do 8. veljače u ponoć.  Za sudjelovanje u interaktivnoj potrazi bilo je potrebno računalo ili neki drugi digitalni uređaj s mrežnim preglednikom, pristupom internetu i vrijeme, te kompetencije: pretraživanje interneta, kritičko promišljanje, čitanje s razumijevanjem, uočavanje bitnog, donošenje zaključka na temelju informacija, točnost i promišljanje prije nego se odabere neki od odgovara.

Potraga je bila organizirana u obliku kviza s 20 pitanja i zadataka. Rješavanjem zadataka bilo je moguće ostvariti maksimalno 20 bodova, a raspon postignutih bodova kretao se od 3 do maksimalnih 20. U potrazi za učenike do zadnje minute koliko je Potraga bila otvorena, sudjelovao je 2471 učenik. Ako vam se Potraga svidjela možete je kopirati, preurediti pitanja da odgovaraju vašim učenicima te se koristiti njome i dalje. Poveznica za kopiranje učeničke Potrage za boljim internetom.

U prvom dijelu potrage učenici su birali i pisali svoj nadimak, naziv i mjesto škole, te su osmislili svoj slogan za Dan sigurnijeg interneta koji su napisali i na dijeljenoj ploči. Pitanje sa sloganom je ujedno i pitanje za potvrdu identifikacije najboljih tragača.

 

Analiza zadataka

U zadatku Uguglaj svoje ime bavili smo se digitalnim ugledom s namjerom promišljanja učenika o posljedicama ostavljanja negativnih digitalnih tragova na internetu kao i koristi od pozitivnih tragova. Kao izvor korišteni su materijali s YouTube kanala projekta Pet za net. 

Teme elektroničkog nasilja i govor mržnje provlačile su se kroz nekoliko zadataka (Riječi isto bole, Kada privatno postane javno, Prijavi zlostavljanje i neprimjeren sadržaj, Cool je biti dobar), a kroz njih su učenici potaknuti da na pozitivan način komuniciraju s drugima na internetu te kako da se nose s tuđim negativnim ponašanjem kao i kada potražiti pomoć odrasle osobe ili samostalno prijaviti zlostavljanje i neprimjeren sadržaj. Osvijestili su važnost čuvanja svojih osobnih fotografija kao i opasnost od brzog širenja podijeljenih fotografija na internetu. Kao izvor za ove zadatke korištene su stranice za prijavu zlostavljanja MUP-a Redbutton.mup.hr, materijali Budi internet genijalac, Budi internet genijalac kurikulum kao i avanturistička igra Interland koja učenje o digitalnoj sigurnosti čini interaktivnim i zabavnim.

Kako bi učenike podsjetili na njihova prava u digitalnom svijetu, osmišljeno je pitanje Naš pametni kalendar u kojem su učenici posjetili mrežnu stranicu Pravobraniteljice za djecu i pronašli ovogodišnji kalendar s istaknutim dječjim pravima.

Koji digitalni uređaji se koriste za surfanje internetom, kako koristiti emotikone, poznavanje autorskih prava, digitalni tragovi na internetu teme su koje su se provlačile kroz zadatke koji su povezani s igranjem računalne igre Dabrica Darka (Dabrica Darka otkriva digitalni svijet, Dabrica Darka voli emotikone, Dabrica Darka otkriva kako ostaviti dobre digitalne tragove). Ovi su zadaci napravljeni za naše najmlađe tragače, a ujedno ih se htjelo potaknuti da igranjem ovih igara razvijaju osjećaj odgovornosti za vlastito ponašanje, unaprijede svoje digitalne kompetencije te nauče kako primjereno reagirati na neprikladna ponašanja.

Prekomjerna uporaba interneta danas je sve učestalija kao i problemi i posljedice koje ona nosi, a o njoj  govorimo u pitanju Upravljam svojim vremenom iz kojeg zaključujemo kako su učenici uglavnom svjesni negativnih posljedica prekomjerne uporabe interneta.

Razlikovanje istinitih od lažnih informacija na internetu iznimno je važno. Ta tema je uključena u pitanje (Dez)informacije, a kao izvor korišten je portal Medijska pismenost.

Krađa osobnih podataka u današnje vrijeme odvija se na različite načine koje učenici moraju znati prepoznati kako bi se zaštitili i primjereno reagirali. Ta je tema uključena u više zadataka – Phishing, Najsigurnija lozinka, Nemoj zagristi udicu, Naivna Ena, a kao izvor korištena je već spomenuta igra Interland, materijali i prezentacije Budi internet genijalac,  CARNET-ov portal Ne budi i ti hrvatski naivac  te izazov računalnog razmišljanja, međunarodno natjecanje Dabar.

Kako bi potakli učenike na uključivanje roditelja u zajedničke aktivnosti na internetu i usvajanje zdravih navika za cijelu obitelj, osmišljeno je pitanje Obiteljski vodič u kojem je istaknuta poveznica na dokument Obiteljski vodič za digitalnu dobrobit  u izdanju Googlea i  Udruge Suradnici u učenju.

Čuvanje osobnih podataka radi vlastite sigurnosti i sprečavanja krađe identiteta, elektroničkog nasilja i lošeg digitalnog ugleda tema je pitanja Kada privatno postane javno i Dijeli pažljivo.

Postavke privatnosti, filter mjehurići i komore jeke javljaju se u zadacima Filter mjehurići, Dva ovo dva ono, a vjerujemo kako su bili zanimljivi starijim učenicima pa je uključeno gledanje videa na temu Prepoznajte li filter mjehuriće i komore jeke s prošlogodišnjeg predavanja na konferenciji povodom Dana sigurnijeg interneta kao i Budi Internet genijalac prezentacije za učenike dostupne na mrežnim stranicama Udruge Suradnici u učenju.

Teža i lakša pitanja

Ako pogledamo statistiku Potrage, vidimo da su neka pitanja bila lakše, a druga teže rješiva. Kao najteže pitanje pokazalo se pitanje Kad privatno postane javno u kojem je na temelju slikovnog/grafičkog prikaza dijeljenja osobne fotografije i njezinog putovanja, trebalo napisati ispravno postupanje svakog sudionika priče kako bi se širenje fotografije spriječilo. Ovdje je bilo važno i pratiti dobivene upute kako se treba napisati ispravno rješenje (brojevi jedan do drugog, bez razmaka, zareza ili nekog drugog znaka) što je utjecalo na točnost samog odgovora. Postotak riješenosti ovog pitanja bio je oko 20%.

Najlakša pitanja bila su ona povezana s igranjem igre Dabrica Darka – Dabrica Darka otkriva digitalni svijet, kao i Upravljam svojim vremenom koje provodimo za računalom i internetom. U navedenim zadacima točnost odgovora je oko 90 %. Ovdje izostavljamo ona pitanja koja nazivamo stoperi, a to su pitanja koja zahtijevaju točan odgovor kako bi učenik mogao prijeći na drugo pitanje odnosno zadatak.

Potraga je imala dva pitanja stopera. Odabrane su dvije različite vrste pitanja za tu ulogu. Prvi stoper bio je Najsigurnija lozinka, vrsta pitanja je višestruki izbor, a zadatak je preuzet s ovogodišnjeg natjecanja Dabar iz kategorije MiliDabar, dakle za 3. i 4. razred osnovne škole. Osim što je ovdje važno prepoznati najsigurniju lozinku i znati pravila za njeno formiranje, također je važno i pratiti upute iz samog zadatka odnosno čitati tekst s razumijevanjem, što je danas vrlo važna kompetencija.

Drugi stoper bilo je pitanje Projekti za sve, a ovoga puta izabran je tip pitanja koji je zahtijevao upis odgovora. Ovdje je bilo potrebno pokazati kompetencije pretraživanja interneta, dakle pronaći i posjetiti drugu mrežnu stranicu i na njoj potražiti traženu informaciju, čitanja s razumijevanjem kao i uočavanja bitnog. Također je trebalo pratiti uputu da se odgovor upiše velikim slovima jer jedino takav daje mogućnost prelaska na iduće pitanje.

Nagrade

Diplomu za sve sudionike potrage možete preuzeti ovdje.

I za kraj nešto o nagradama koje očekuju naše najbolje tragače. Nakon što je Potraga završila, za autorice Potrage krenula je nova Potraga – potraga za najboljim učenicima tragačima koji će dobiti nagrade. U tablici se nalazi popis nadimaka najboljih učenika koji će nakon što pronađu svoj nadimak, javiti se učiteljima u svojoj školi te svojim sloganom (koji su upisivali u Obrazac i na dijeljenu ploču) potvrditi svoj identitet. Molimo učitelje iz najboljih škola da nama potvrde informacije i da nam jave na e-mail: info@ucitelji.hr  ime i prezime učenika, nadimak i slogan iz Potrage, a zatim ime i adresu škole kako bismo vam nagrade mogli poslati na škole.

 

1. komu čemu Gimnazija Vukovar
2. BIBI Gimnazija Vukovar
3. killua III. gimnazija Split
4. mia Gimnazija Vukovar
5. kd Gimnazija Vukovar
6. Zbegov Gimnazija Vukovar
7. Peca Gimnazija Vukovar
8. vuki Gimnazija Vukovar
9. jocko Gimnazija Vukovar
10. Marti Gimnazija Vukovar
11. Čošo Gimnazija Vukovar
12. DTU24 III. gimnazija Split
13. Gon Prirodoslovna škola Split
14. Feferonić Osnovna škola Tužno
15. Markić Osnovna škola Tužno
16. R0K= Osnovna škola Tužno
17. Mali kolač Osnovna škola Tužno
18. Motociklist Osnovna škola Tužno
19. Rukomet Osnovna škola Tužno
20. duševnostanjepoputlazanje Gimnazija Vukovar
21. anty17 Gimnazija Vukovar
22. dunci14 Gimnazija Vukovar
23. Maffin Gimnazija Vukovar
24. Milkajefina Osnovna škola Štrigova
25. Kapslok Gimnazija Vukovar
26. DOKTOR Gimnazija Vukovara
27. Soldo12 Gimnazija Vukovar
28. Gab1 Gimnazija Vukovar
29. gusar Gimnazija, Vukovar
30. Eli Gimnazija Vukovar
31. shift Gimnazija Vukovar
32. Sova Gimnazija, Vukovar
33. Zvijezda Osnovna škola Maria Martinolića Mali Lošinj
34. raspored sati Osnovna škola “Matija Gubec” Cernik
35. Infopro Osnovna škola Veliki Bukovec
36. CECA Osnovna škola Ivanska
37. KomaedaHope Osnovna škola Tužno Područna škola Črešnjevo
38. Sugar Osnovna škola Ivanska
39. Kiki Osnovna škola Ivanska
40. Emzi 2. osnovna škola Čakovec
41. Todoma Gimnazija Vukovar
42. Lanci Osnovna škola “Matija Gubec” Cernik
43. Chicho15 Osnovna škola Maria Martinolića Mali Lošinj
44. avokado Osnovna škola Nikola Tesla Rijeka
45. trafra Osnovna škola Josipa Pupačića Omiš
46. donut Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
47. nogomet22111 Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
48. Eta667 Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
49. Rade Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
50. loka321 Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
51. balun Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
52. ico Osnovna škola Josip Pupačić Omiš
53. Ena Osnovna škola Benkovac Područna škola Korlat
54. Ivan Osnovna škola Benkovac Područna škola Korlat
55. francuski_buldog.07 Osnovna škola Fran Franković Rijeka
56. Bob Bilder Osnovna škola Tužno
57. LONCEK Osnovna škola Legrad
58. 380 Osnovna škola Legrad
59. 543 123 Osnovna škola Legrad
60. Miha Osnovna škola Legrad
61. 75 Osnovna škola Legrad
62. 2534 Osnovna škola Legrad
63. Ribica Osnovna škola Tužno
64. muffin123 Osnovna škola Tužno
65. Filjo Osnovna škola Tužno
66. Ivik Osnovna škola Tužno
67. melani Osnovna škola ” Braća Seljan” Karlovac
68. Parket68 Osnovna škola “Braća Seljan” Karlovac
69. Nina Osnovna škola Barilović Područna škola Belaj
70. Basil herb Osnovna škola Bartola Kašića
71. Bobi Osnovna škola Bartola Kašića
72. Periplatipus Osnovna škola kralja Tomislava Našice