Pišu: Kristina Slišurić, Valentina Blašković
Potraga za boljim internetom 2022. za učenike pripremljena je kao izazov s ciljem promicanja sigurnijeg i odgovornijeg korištenja interneta i općenito digitalnih tehnologija. To je ujedno bio i cilj cjelodnevne konferencije povodom Dana sigurnijeg interneta 8. veljače 2022. Potraga je otvorena 1. veljače, a učenici su je mogli rješavati do 8. veljače u ponoć. Za sudjelovanje u interaktivnoj potrazi bilo je potrebno računalo ili neki drugi digitalni uređaj s mrežnim preglednikom, pristupom internetu i vrijeme, te kompetencije: pretraživanje interneta, kritičko promišljanje, čitanje s razumijevanjem, uočavanje bitnog, donošenje zaključka na temelju informacija, točnost i promišljanje prije nego se odabere neki od odgovara.
Potraga je bila organizirana u obliku kviza s 20 pitanja i zadataka. Rješavanjem zadataka bilo je moguće ostvariti maksimalno 20 bodova, a raspon postignutih bodova kretao se od 3 do maksimalnih 20. U potrazi za učenike do zadnje minute koliko je Potraga bila otvorena, sudjelovao je 2471 učenik. Ako vam se Potraga svidjela možete je kopirati, preurediti pitanja da odgovaraju vašim učenicima te se koristiti njome i dalje. Poveznica za kopiranje učeničke Potrage za boljim internetom.
U prvom dijelu potrage učenici su birali i pisali svoj nadimak, naziv i mjesto škole, te su osmislili svoj slogan za Dan sigurnijeg interneta koji su napisali i na dijeljenoj ploči. Pitanje sa sloganom je ujedno i pitanje za potvrdu identifikacije najboljih tragača.
Analiza zadataka
U zadatku Uguglaj svoje ime bavili smo se digitalnim ugledom s namjerom promišljanja učenika o posljedicama ostavljanja negativnih digitalnih tragova na internetu kao i koristi od pozitivnih tragova. Kao izvor korišteni su materijali s YouTube kanala projekta Pet za net.
Teme elektroničkog nasilja i govor mržnje provlačile su se kroz nekoliko zadataka (Riječi isto bole, Kada privatno postane javno, Prijavi zlostavljanje i neprimjeren sadržaj, Cool je biti dobar), a kroz njih su učenici potaknuti da na pozitivan način komuniciraju s drugima na internetu te kako da se nose s tuđim negativnim ponašanjem kao i kada potražiti pomoć odrasle osobe ili samostalno prijaviti zlostavljanje i neprimjeren sadržaj. Osvijestili su važnost čuvanja svojih osobnih fotografija kao i opasnost od brzog širenja podijeljenih fotografija na internetu. Kao izvor za ove zadatke korištene su stranice za prijavu zlostavljanja MUP-a Redbutton.mup.hr, materijali Budi internet genijalac, Budi internet genijalac kurikulum kao i avanturistička igra Interland koja učenje o digitalnoj sigurnosti čini interaktivnim i zabavnim.
Kako bi učenike podsjetili na njihova prava u digitalnom svijetu, osmišljeno je pitanje Naš pametni kalendar u kojem su učenici posjetili mrežnu stranicu Pravobraniteljice za djecu i pronašli ovogodišnji kalendar s istaknutim dječjim pravima.
Koji digitalni uređaji se koriste za surfanje internetom, kako koristiti emotikone, poznavanje autorskih prava, digitalni tragovi na internetu teme su koje su se provlačile kroz zadatke koji su povezani s igranjem računalne igre Dabrica Darka (Dabrica Darka otkriva digitalni svijet, Dabrica Darka voli emotikone, Dabrica Darka otkriva kako ostaviti dobre digitalne tragove). Ovi su zadaci napravljeni za naše najmlađe tragače, a ujedno ih se htjelo potaknuti da igranjem ovih igara razvijaju osjećaj odgovornosti za vlastito ponašanje, unaprijede svoje digitalne kompetencije te nauče kako primjereno reagirati na neprikladna ponašanja.
Prekomjerna uporaba interneta danas je sve učestalija kao i problemi i posljedice koje ona nosi, a o njoj govorimo u pitanju Upravljam svojim vremenom iz kojeg zaključujemo kako su učenici uglavnom svjesni negativnih posljedica prekomjerne uporabe interneta.
Razlikovanje istinitih od lažnih informacija na internetu iznimno je važno. Ta tema je uključena u pitanje (Dez)informacije, a kao izvor korišten je portal Medijska pismenost.
Krađa osobnih podataka u današnje vrijeme odvija se na različite načine koje učenici moraju znati prepoznati kako bi se zaštitili i primjereno reagirali. Ta je tema uključena u više zadataka – Phishing, Najsigurnija lozinka, Nemoj zagristi udicu, Naivna Ena, a kao izvor korištena je već spomenuta igra Interland, materijali i prezentacije Budi internet genijalac, CARNET-ov portal Ne budi i ti hrvatski naivac te izazov računalnog razmišljanja, međunarodno natjecanje Dabar.
Kako bi potakli učenike na uključivanje roditelja u zajedničke aktivnosti na internetu i usvajanje zdravih navika za cijelu obitelj, osmišljeno je pitanje Obiteljski vodič u kojem je istaknuta poveznica na dokument Obiteljski vodič za digitalnu dobrobit u izdanju Googlea i Udruge Suradnici u učenju.
Čuvanje osobnih podataka radi vlastite sigurnosti i sprečavanja krađe identiteta, elektroničkog nasilja i lošeg digitalnog ugleda tema je pitanja Kada privatno postane javno i Dijeli pažljivo.
Postavke privatnosti, filter mjehurići i komore jeke javljaju se u zadacima Filter mjehurići, Dva ovo dva ono, a vjerujemo kako su bili zanimljivi starijim učenicima pa je uključeno gledanje videa na temu Prepoznajte li filter mjehuriće i komore jeke s prošlogodišnjeg predavanja na konferenciji povodom Dana sigurnijeg interneta kao i Budi Internet genijalac prezentacije za učenike dostupne na mrežnim stranicama Udruge Suradnici u učenju.
Teža i lakša pitanja
Ako pogledamo statistiku Potrage, vidimo da su neka pitanja bila lakše, a druga teže rješiva. Kao najteže pitanje pokazalo se pitanje Kad privatno postane javno u kojem je na temelju slikovnog/grafičkog prikaza dijeljenja osobne fotografije i njezinog putovanja, trebalo napisati ispravno postupanje svakog sudionika priče kako bi se širenje fotografije spriječilo. Ovdje je bilo važno i pratiti dobivene upute kako se treba napisati ispravno rješenje (brojevi jedan do drugog, bez razmaka, zareza ili nekog drugog znaka) što je utjecalo na točnost samog odgovora. Postotak riješenosti ovog pitanja bio je oko 20%.
Najlakša pitanja bila su ona povezana s igranjem igre Dabrica Darka – Dabrica Darka otkriva digitalni svijet, kao i Upravljam svojim vremenom koje provodimo za računalom i internetom. U navedenim zadacima točnost odgovora je oko 90 %. Ovdje izostavljamo ona pitanja koja nazivamo stoperi, a to su pitanja koja zahtijevaju točan odgovor kako bi učenik mogao prijeći na drugo pitanje odnosno zadatak.
Potraga je imala dva pitanja stopera. Odabrane su dvije različite vrste pitanja za tu ulogu. Prvi stoper bio je Najsigurnija lozinka, vrsta pitanja je višestruki izbor, a zadatak je preuzet s ovogodišnjeg natjecanja Dabar iz kategorije MiliDabar, dakle za 3. i 4. razred osnovne škole. Osim što je ovdje važno prepoznati najsigurniju lozinku i znati pravila za njeno formiranje, također je važno i pratiti upute iz samog zadatka odnosno čitati tekst s razumijevanjem, što je danas vrlo važna kompetencija.
Drugi stoper bilo je pitanje Projekti za sve, a ovoga puta izabran je tip pitanja koji je zahtijevao upis odgovora. Ovdje je bilo potrebno pokazati kompetencije pretraživanja interneta, dakle pronaći i posjetiti drugu mrežnu stranicu i na njoj potražiti traženu informaciju, čitanja s razumijevanjem kao i uočavanja bitnog. Također je trebalo pratiti uputu da se odgovor upiše velikim slovima jer jedino takav daje mogućnost prelaska na iduće pitanje.
Nagrade
Diplomu za sve sudionike potrage možete preuzeti ovdje.
I za kraj nešto o nagradama koje očekuju naše najbolje tragače. Nakon što je Potraga završila, za autorice Potrage krenula je nova Potraga – potraga za najboljim učenicima tragačima koji će dobiti nagrade. U tablici se nalazi popis nadimaka najboljih učenika koji će nakon što pronađu svoj nadimak, javiti se učiteljima u svojoj školi te svojim sloganom (koji su upisivali u Obrazac i na dijeljenu ploču) potvrditi svoj identitet. Molimo učitelje iz najboljih škola da nama potvrde informacije i da nam jave na e-mail: info@ucitelji.hr ime i prezime učenika, nadimak i slogan iz Potrage, a zatim ime i adresu škole kako bismo vam nagrade mogli poslati na škole.
1. | komu čemu | Gimnazija Vukovar |
2. | BIBI | Gimnazija Vukovar |
3. | killua | III. gimnazija Split |
4. | mia | Gimnazija Vukovar |
5. | kd | Gimnazija Vukovar |
6. | Zbegov | Gimnazija Vukovar |
7. | Peca | Gimnazija Vukovar |
8. | vuki | Gimnazija Vukovar |
9. | jocko | Gimnazija Vukovar |
10. | Marti | Gimnazija Vukovar |
11. | Čošo | Gimnazija Vukovar |
12. | DTU24 | III. gimnazija Split |
13. | Gon | Prirodoslovna škola Split |
14. | Feferonić | Osnovna škola Tužno |
15. | Markić | Osnovna škola Tužno |
16. | R0K= | Osnovna škola Tužno |
17. | Mali kolač | Osnovna škola Tužno |
18. | Motociklist | Osnovna škola Tužno |
19. | Rukomet | Osnovna škola Tužno |
20. | duševnostanjepoputlazanje | Gimnazija Vukovar |
21. | anty17 | Gimnazija Vukovar |
22. | dunci14 | Gimnazija Vukovar |
23. | Maffin | Gimnazija Vukovar |
24. | Milkajefina | Osnovna škola Štrigova |
25. | Kapslok | Gimnazija Vukovar |
26. | DOKTOR | Gimnazija Vukovara |
27. | Soldo12 | Gimnazija Vukovar |
28. | Gab1 | Gimnazija Vukovar |
29. | gusar | Gimnazija, Vukovar |
30. | Eli | Gimnazija Vukovar |
31. | shift | Gimnazija Vukovar |
32. | Sova | Gimnazija, Vukovar |
33. | Zvijezda | Osnovna škola Maria Martinolića Mali Lošinj |
34. | raspored sati | Osnovna škola “Matija Gubec” Cernik |
35. | Infopro | Osnovna škola Veliki Bukovec |
36. | CECA | Osnovna škola Ivanska |
37. | KomaedaHope | Osnovna škola Tužno Područna škola Črešnjevo |
38. | Sugar | Osnovna škola Ivanska |
39. | Kiki | Osnovna škola Ivanska |
40. | Emzi | 2. osnovna škola Čakovec |
41. | Todoma | Gimnazija Vukovar |
42. | Lanci | Osnovna škola “Matija Gubec” Cernik |
43. | Chicho15 | Osnovna škola Maria Martinolića Mali Lošinj |
44. | avokado | Osnovna škola Nikola Tesla Rijeka |
45. | trafra | Osnovna škola Josipa Pupačića Omiš |
46. | donut | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
47. | nogomet22111 | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
48. | Eta667 | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
49. | Rade | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
50. | loka321 | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
51. | balun | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
52. | ico | Osnovna škola Josip Pupačić Omiš |
53. | Ena | Osnovna škola Benkovac Područna škola Korlat |
54. | Ivan | Osnovna škola Benkovac Područna škola Korlat |
55. | francuski_buldog.07 | Osnovna škola Fran Franković Rijeka |
56. | Bob Bilder | Osnovna škola Tužno |
57. | LONCEK | Osnovna škola Legrad |
58. | 380 | Osnovna škola Legrad |
59. | 543 123 | Osnovna škola Legrad |
60. | Miha | Osnovna škola Legrad |
61. | 75 | Osnovna škola Legrad |
62. | 2534 | Osnovna škola Legrad |
63. | Ribica | Osnovna škola Tužno |
64. | muffin123 | Osnovna škola Tužno |
65. | Filjo | Osnovna škola Tužno |
66. | Ivik | Osnovna škola Tužno |
67. | melani | Osnovna škola ” Braća Seljan” Karlovac |
68. | Parket68 | Osnovna škola “Braća Seljan” Karlovac |
69. | Nina | Osnovna škola Barilović Područna škola Belaj |
70. | Basil herb | Osnovna škola Bartola Kašića |
71. | Bobi | Osnovna škola Bartola Kašića |
72. | Periplatipus | Osnovna škola kralja Tomislava Našice |