Povodom Dana sigurnijeg interneta 9. veljače 2021. pozvali smo sve učenike i učitelje da se uključe u našu Potragu za boljim i sigurnijim internetom sa zanimljivim interaktivnim zadacima.
Interaktivna potraga za boljim internetom, bila je pripremljena u dva oblika – jednom za učenike i drugom za učitelje. Za sudjelovanje je bilo potrebno računalo ili neki drugi uređaj s mrežnim preglednikom, pristupom internetu i vrijeme te kompetencije:
Kao osnovu za pripremanje za Potragu predložili smo stranice Pet za net, YouTube kanal Pet za net, i Budi internet genijalac te digitalni časopis Pogled kroz prozor.
Potraga je bila organizirana u obliku kviza s dvadesetak pitanja, od kojih su neka bila ključna i na njima se nije moglo proći dalje dok se ne odgovori točno. Neka pitanja tražila su posjećivanje drugih stranica na internetu i pronalaženje odgovarajućih informacija. Ako su vam se potrage svidjele možete ih kopirati, preurediti pitanja da odgovaraju vašim učenicima i koristiti se njima i dalje.
Za sve koji prihvatili izazov i sudjelovali u Potrazi za boljim internetom pripremili smo i prigodnu diplomu. Molimo sve učiteljice i učitelje, nastavnice i nastavnike čiji učenici su sudjelovali u Potrazi da preuzmu diplomu o sudjelovanju i podijele ih svojim učenicima.
U učeničkoj Potrazi za boljim internetom prvo pitanje bilo je otvorenog tipa i u njemu su učenici zamoljeni da napišu prijedlog slogana za Dan sigurnijeg interneta. To pitanje bilo je povezano s digitalnim alatom Menti tako da su njihovi odgovori ujedno i prikazani kao oblak riječi.
Pitanja “Kupovina stana” i “Sumnjičavost” primjeri su moguće društvene prevare (phishinga) te povezana s kritičkim procjenjivanjem informacija i uspoređivanjem informacija iz više izvora, uz pouku “ako izgleda previše dobro, vjerojatno je lažno”. Gotovo 70 % učenika je točno odgovorilo na pitanje o kupovini stana, ali pitanje s online kupovinom im je bilo složenije jer je imalo dva točna odgovora pa je oba ta odgovora odabralo samo 17 % učenika.
U potrazi je bilo nekoliko pitanja koja su zahtijevala vještine šifriranja i dešifriranja poruka: Tajne poruke (22 % točnih odgovora), Kripto ključ, 22 % (76 % točnih odgovora). Kako bi Potraga bila prava potraga učenici su trebali otkriti i posjetiti nekoliko mrežnih stranica te na njima pronaći odgovarajuće informacije. Tako ih je potraga odvela na stranicu Pravobraniteljice za djecu, CERT-ovih hrvatskih naivaca, igri Interland i Dabrica Darka otkriva digitalni svijet. Zadatak s hrvatskim naivcima je tražio malo poznavanja matematike i pažljivo čitanje rečenice s negacijom jer bila su dva točna odgovora, a uočilo ih je samo 17 % učenika.
Svi učenici su točno odgovorili da je 13 godina donja dobna granica za korištenje aplikacija, između ostalog i zato jer je to bilo pitanje koje je blokiralo nastavak potrage dok se ne odgovori točno 😀 Pitanje na koje su trebalo odgovor potražiti u HAKOM-ovoj brošuri: ” Tko odabire koji će se sadržaj pojavljivati na vašem feedu u Tik Toku?” pokazalo je da učenici nisu svjesni u kojoj mjeri im se informacije serviraju na društvenim mrežama.
Najlošije riješeno pitanje sa svega 3 % točnih odgovora bilo je: “Otrov ili ne?”.
Nikola je na internetu pronašao informaciju da dihidrogen monoksid ubija stotine tisuća ljudi svake godine. Dihidrogen monoksid (DHMO) nema boje, okusa ni mirisa. Danas se nalazi svugdje: u našim rijekama, u zraku kojeg udišemo, u hrani koju jedemo. Kristina ga je pitala na kojoj mrežnoj stranici je pronašao tu informaciju pa su zajednički pogledali stranicu http://www.varljiv.org/a/dhmo i nakon toga zaključili:
Dva od ovih pet odgovora su točna, a kako biste otkrili koji su točni pažljivo pročitajte sve na stranici Dihidrogen Monoksid te obavezno kliknite na gumb “Dozvolite da pojasnim”.
Najviše bodova, 25 postigla su dva sudionika/sudionice.
E sad kad znate kako je izgledala Potraga vrijeme je da i napišemo tko je imamo najbolje rezultate do 9. 2. 2021. do 16:00 sati. Molimo sve navedene da se jave na e-mail info@ucitelji.hr i navedu šifru koju su napisali prilikom rješavanja Potrage, svoje ime i prezime te poštansku adresu škole. Pokloni naših partnera bit će uskoro dostavljeni na vaše škole.
1 | duga99 |
2 | Dota |
3 | AISPLIT |
4 | Robi |
5 | pix1e |
6 | Šljakica |
7 | 2bsred |
8 | Luxy |
9 | amra hodžić |
10 | PajoNavigator |
11 | Jale101 |
12 | ikoojs |
13 | Stoja |
14 | Flame Ark |
15 | sule |
16 | Filipinho |
17 | E1 |
18 | Ely 💚 |
19 | Košarkaš |
20 | Pero |
21 | Nina M. |
22 | Lehx |
23 | biba |
24 | Mr. Vox |
U učiteljskoj Potrazi za boljim internetom bilo je nekoliko pitanja otvorenog tipa, a jedno od njih je bilo o omiljenim digitalnim alatima. To pitanje bilo je povezano s digitalnim alatom Menti tako da su njihovi odgovori ujedno i prikazani kao oblak riječi.
Neka pitanja su bila slična pitanjima za učenike pa je tako bilo riječi o šifriranju, pronalaženju informacija na različitim mrežnim stranicama, prepoznavanju rizičnog ponašanja i potencijalnih prijevara. No, bilo je i pitanja o kurikulumima, međupredmetnim temama i poučavanju o sigurnijem i primjerenijem korištenju interneta. Zanimljivo je da je najlošiji rezultat bio na pitanju “Čije je računalo ugroženo?” jer jedno zaraženo računalo zapravo ugrožava sva računala spojena u mrežu, što znači sve na internetu.
Većina sudionika, 59 % prepoznala je kako izbjeći komore jeke.
Najviše bodova, 21 postigla su tri sudionika/sudionice. 11 učitelja ili učiteljice s najboljim rezultatima kontaktirat ćemo na adresu elektroničke pošte koji su naveli u Potrazi. Pokloni naših partnera bit će uskoro dostavljeni na vaše škole.
Pročitajte i ostale informacije o Potrazi za boljim internetom 2021.