Kada informaciju zadržati za sebe?

  • Home
  • Kada informaciju zadržati za sebe?
Shape Image One
Budi internet genijalac 2023 – 2026

U Osnovnoj školi „Dobriša Cesarić“, Požega ovih dana na nastavi informatike često se pričalo o digitalnim tragovima. Ciljana skupina bili su učenici 6.b razreda. U sklopu teme eDruštvo provedena je BIG radionica Kada informaciju zadržati za sebe?

Ključne riječi: digitalni trag, sigurnost, privatnost, tajna.

U uvodnom dijelu sata učenici su razgovarali o neki sasvim običnim a tako bitnim okolnostima u životu. Pokušali su odgovoriti na pitanja: Što za vas znači sigurnost?, Kada se osjećate sigurno u realnom okruženju?, Kada se osjećate sigurno u digitalnom okruženju? Što za vas znači privatnost?

Naravno, u realnom svijetu učenici su najsigurniji kada su uz svoje roditelje, u svom domu, u svojoj sobi. Ali kada nisu zajedno, tehnologija i internet im olakšava bržu komunikaciju s roditeljima, bližnjima i prijateljima, pa ih i to na neki način čini sigurnima.

Često internet i tehnologija za njih znači i nešto više. Priznali su:

„Šaljemo poruke, dijelimo fotografije, koristimo društvene mreže, komentiramo, šalimo se, rugamo se kada je netko ružan,… „

Potvrdili su kako dosta često ne razmišljaju o tome tko još može vidjeti taj sadržaj. Sliku ili „smiješnu“ objavu, kažu, neki ljudi mogu pogrešno protumačiti i mogli bi povrijediti nečije osjećaje.

Jako brzo shvatili su što je to digitalni trag, te odmah riješili prvi zadatak u sklopu radionice:

Zadatak: Upiši u tražilicu svoje ime i prezime. Pretraži svoje digitalne tragove.

Uslijedilo je i dodatno pitanje: Osjećaš li ponos ili nelagodu zbog tragova koje si pronašao?

Srećom, za učenike ove dobi tražilica je pokazala niz pozitivnih rezultata. Bili su ponosni jer sportski klubovi bilježe njihove uspjehe, škola prati odlične rezultate na natjecanjima. Međutim, fotografije koje su bile uz njihova imena nisu im se baš svidjele.

1Shvatili su da osim objava koje su namjerno dijelili, postoje i neke druge objave – drugog autora. Posebno su se zabrinuli oko tih digitalnih tragova koji se prikazuju bez našeg odobrenja, a autor im nije poznata osoba. Strašno se boje negativnih komentara na javnim stranicama i zaključuju kako oni itekako mogu naškoditi ljudima oko nas.

3 2

Sljedeći zadatak bio je rad u paru.

Zadatak: Izmisli tajnu i podijeli ju sa parom u klupi.

Kreativnost i zabava dok su smišljali tajne potpuno ih je opustila i na tren su zaboravili na digitalne tragove. No, onda je uslijedila rasprava uz nekoliko pitanja: Kome bi otkrio/la svoju tajnu i zašto? Kako bi se osjećao/la da netko podijeli tvoju tajnu s drugima bez tvog dopuštenja?

Koliko god bila zabavna nečija tajna, učenici smatraju da se tajna nikada i nikome ne smije otkrivati jer ona je TAJNA i čini posebnu veze nas i naših prijatelja. Objava tajne znači izdaja prijatelja.

I za kraj teći zadatak:

Zadatak: Izradi strip o dobrim i lošim digitalnim tragovima.

Digitalni strag strip 2Blank 6 Panel Comic Strip - 1Digitalni trag strip 3