Igramo se i učimo online

  • Home
  • Igramo se i učimo online
Igramo se i učimo online

Igramo se i učimo online  Radna bilježnica 

Živimo u društvu u kojemu su uvelike prisutni alati moderne tehnologije koji umanjuju udaljenosti među ljudima pa online svijet polako postaje stvarnost. To je pogotovo prisutno među mlađim generacijama jer su djeca koja rastu u digitaliziranom svijetu od malena naviknuta na njihovu prisutnost. Budući da većina predškolskih ustanova ne održava satove o upotrebi moderne tehnologije, ova knjižica može poslužiti kao pomoć pri uvođenju takvih alata i online svijeta u život djece u dobi od 4 do 8 godina.  

Neki od zadataka imaju dublju razinu. Korištenjem ovih uputa, roditelji s djecom mogu razgovarati o temama poput zaštite privatnosti ili vršnjačkog nasilja uz istovremeno ispunjavanje zadataka iz slikovnice. 

Povratak u školu 

Naše je društvo uglavnom usmjereno na potrošnju pa mala djeca posjedovanje vrlo skupih uređaja uzimaju zdravo za gotovo. Zadaci na stranicama 6 i 7 ciljaju na to da se kod djece osvijeste društvene i moralne vrijednosti koje se mogu povezati s imovinom. 

Važno je da shvate da se ljudi ne smiju ocjenjivati na temelju imovine. Također moraju razumjeti vrijednost stvari, što je tema koja se ponovno pojavljuje u zadatku na str. 20.  

Razgovarajte sa svojom djecom o tome kakav bi telefon, računalo, ruksak ili posudu za hranu željeli imati i zašto. Objasnite im da to što nemaju puno skupih stvari, ne smije biti razlog za vršnjačko nasilje. Koje bi stvari oni dali Ani, Mislavu, Dominiku i Bruni? Ovo pitanje bi trebalo potaknuti razgovor o posjedovanju skupih stvari i njihovoj povezanosti s vršnjačkim nasiljem. 

Moja obitelj, moji prijatelji i ja! 

U modernom je društvu zaštita privatnosti postala glavna briga svakodnevnog života. Kad god su online, djeca riskiraju da svoje osobne podatke javno objave na internetu. Zadatak na str. 9 potiče učenike da svoje osobne podatke, kao što su adresa i telefonski broj, nauče napamet te da kažu ono što najviše vole. Nadalje, cilj zadatka je da djeca osvijeste važnost zaštite privatnosti i osobne zaštite. 

Osobni podaci smiju se dati samo ljudima koji su im bliski, za razliku od drugih vrsta podataka, kao što je, primjerice, podatak o omiljenoj hrani, koji se može podijeliti sa svima. Za ovaj zadatak poželjno je upotrijebiti primjere sa str. 8 budući da nijedan profil ne sadrži osobne podatke.

Moj dan 

Igranje igara, razgovor preko računala i komuniciranje s prijateljima SMS porukama danas su dio naše rutine. Današnja djeca počinju uživati u ovim aktivnostima u sve mlađoj dobi. Cilj ovog zadatka je pronaći ravnotežu pri podjeli vremena.  

Razgovarajte s djecom/učenicima o važnosti svakodnevnog zdravog ritma i pomozite im da sate u danu pametno podijele na aktivnosti koje se tiču osobne higijene i škole, na aktivnosti koje provode u zatvorenom i otvorenom prostoru, na vrijeme provedeno na računalu itd.  

Satovi su samo pokazatelj vremena te je stoga ispravno postavljeno pitanje “Što si radio/la između 8 i 10 sati ujutro?“, a ne “Što si radio/la točno u 8 ujutro?“ 

Ispričaj priču: aktivnosti za slobodno vrijeme

Priča na str. 11 usko je vezana uz zadatak na str. 10. Jedan od nedostataka modernog društva je da su današnja djeca zakinuta za izmišljanje novih igara. Jednostavnije je postaviti neku igricu na televizijski ekran ili na računalo, nego izmisliti novu zabavnu igru.  

Ovdje se također radi o pronalaženju ravnoteže: izmjenjuju se aktivnosti koje se odvijaju na otvorenom i u zatvorenom prostoru, a djeca se potiču da izmisle nove aktivnosti. Računalne igre ili televizijske emisije mogu nadahnuti djecu da izmisle nove igre koje bi mogli igrati sa svojim prijateljima.

 

Zaštiti svoju privatnost 

Iako je aktivnost na str. 16 usko vezana uz zadatak o privatnosti na stranicama 8 i 9, njezino je težište na razlici između opipljivih i neopipljivih dobara. Djeca moraju biti svjesna da opipljiva dobra mogu posuditi prijatelju ili čak i strancu, ali da ih isto tako mogu zatražiti natrag.  

Međutim, jednom kad nekoj osobi daju neko neopipljivo dobro poput imena ili tajne, onda se ono više ne može uzeti natrag, već se može dijeliti ili širiti bez njihovog znanja ili dopuštenja.  

Dokazano je da djeca smatraju da je dijeljenje lozinke ili tajne znak pravog prijateljstva te stoga moraju postati svjesna činjenice da se takvi trenuci otvorenosti često kasnije zažale. 

Tko ih je koristio?

Aktivnost na str. 16 usmjerena je na poticanje razgovora o igrama (hula hop, pikule), učenju (školska ploča, knjige, penkale i tinta, školska klupa) i tehnologiji (abak, telefon, tranzistor, I-pod, računalo).

Učitelji i roditelji mogu pomoći vrlo maloj djeci da razviju svoje jezične vještine u razgovoru o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Brzina promjene je također važan koncept koji djeca mogu pojmiti od rane dobi. Pružite im mogućnost da razviju maštu tako što će crtati ili opisati tehnologiju u budućnosti.

Ispričajte priču: Vršnjačko nasilje 

Vršnjačko nasilje je oblik nasilja koje se odvija preko poruka i fotografija podijeljenih na internetu, poslanih elektroničkom poštom te tekstualnih ili slikovnih poruka na mobitelu. Često je skriveno od učitelja i roditelja. Aktivnost Pokaži i reci na str. 27 ohrabrit će djecu da razgovaraju o incidentima vršnjačkog nasilja i, što je još važnije, o mogućim rješenjima. 

Djeca će svoje osobno iskustvo vršnjačkog nasilja vjerojatno pripisati nekom prijatelju. Postoje neke naznake po kojima ćemo prepoznati da ih zlostavljaju vršnjaci: takva djeca postaju mirnija, tiša i izolirana od vršnjaka, a njihove ocjene postaju lošije. Puno je teže uočiti zlostavljače pa treba naglasiti da je izuzetno važno otvoreno razgovarati o vršnjačkom nasilju s djecom/učenicima. 

 

Budi siguran 

Lokacijski servisi koriste GPS funkciju mobilnih uređaja za označavanje geografskog položaja uređaja i mjesta osobe ili predmeta. GPS se na mobitelu može uključiti ili isključiti u izborniku Opcije/Napredne opcije. Aktivnost na str. 29 pruža mogućnost za razgovor o tome kako im mobilni telefon (ili neki drugi uređaj) može pomoći da točno odrede gdje se nalaze.  

Ova je mogućnost izuzetno važna za slučaj nađu li se u neprilici jer ih se na taj način može pronaći. S druge strane, ako je GPS uključen, svatko tko ima mobilni telefon može točno saznati gdje se mobitel nalazi. Važno je razlikovati ove dvije karakteristike GPS funkcije i o njima razgovarati. 

Radnu bilježnicu i naljepnice možete preuzeti u pdf obliku klikom na sljedeće slike.