Godišnje okupljanje partnera projekta Budi internet genijalac

  • Home
  • Godišnje okupljanje partnera projekta Budi internet genijalac
Godišnje okupljanje partnera projekta Budi internet genijalac

Napisale Valentina Blašković i Arjana Blažić

Naše suradnice Arjana Blažić i Valentina Blašković sudjelovale su od 13. do 14. studenoga 2024. godine na sastancima i edukaciji u sklopu projekta Be Internet Awesome u Varšavi, zajedno s partnerima iz 10 europskih zemalja iz Poljske, Češke, Grčke, Slovačke, Mađarske, Litve, Latvije, Ukrajine, Rumunjske i Moldavije. Budi internet genijalac – Be Internet Awesome je Googleov program koji ima jasan cilj –  osnažiti djecu, roditelje i učitelje za sigurno, odgovorno i promišljeno korištenje interneta. Program potiče kritičko razmišljanje, zaštitu privatnosti, pristojno ponašanje u digitalnom svijetu te promišljeno dijeljenje sadržaja, uz poseban naglasak na pružanje podrške vršnjacima.  Udruga Suradnici u učenju provodi taj  važan projekt u Hrvatskoj od 2021 godine. Ovogodišnji sastanak u Varšavi posebno je bio važan jer su razvijeni novi dodatni sadržaji namijenjeni učenicima starijima od 13 godina. Fokus je na temama poput umjetne inteligencije, medijske pismenosti, digitalnog građanstva i kritičkog razmišljanja, uz poseban cilj poticanja međusobne podrške među mladima.

Slika 1

Sastanak je započeo timskim aktivnostima i razmjenom iskustava među partnerima, koje su organizirali Michał Szeląg i Agata Łuczyńska iz poljske organizacije School with Class Foundation.

Prije dolaska na sastanak, svaki je partner odgovorio na nekoliko pitanja o radu na projektu, a organizatori su prikupili odgovore i organizirali prigodnu izložbu. Nakon što su sudionici pročitali informacije o aktivnostima partnera, napisali su pitanja na koja su željeli dobiti odgovor. Ta je aktivnost nastavljena plenarno  kako bi svi sudionici mogli poslušati odgovore i inspirirati se aktivnostima koje provode projektni partneri u svojim zemljama.

Slika 2                                                                                             Slika 3

Timski rad i dijeljenje iskustava u sljedećoj se aktivnosti odvijalo u obliku formata World Cafe. Sudionici su u manjim grupama raspravljali o četiri zanimljive teme: digitalno građanstvo, digitalno dostojanstvo, sigurno poučavanje umjetne inteligencije i zabrana mobitela u školama, a nakon toga su voditelji iz Poljske predstavili sažetak svih rasprava.

Slika 4

Iskustva koja partneri provode u svojim zemljama veliki su izvor inspiracije i motivacije te je stoga važno podijeliti znanja i iskustva, ali također pružiti priliku partnerima da jedni drugima daju povratnu informaciju. Stoga je naredna aktivnost bila usmjerena na refleksiju, ali i pogled u budućnost. Partneri su se osvrnuli na svoje uspjehe koje su ostvarili u prethodnom periodu, a također su podijelili i svoju viziju nastavka aktivnosti. Naša udruga posebno je ponosna na program ambasadora u kojem smo okupili gotovo 100 ambasadora iz osnovnih i srednjih škola diljem Hrvatske koji svoje znanje nesebično dijele s kolegama, učenicima i njihovim roditeljima u svojim školama i lokalnim zajednicama. Naša je vizija da sve škole i svi učenici budu obuhvaćenih ovim programom kako bi svi imali jednaku priliku da sigurno i odgovorno koriste internet te da ambasadori i dalje nastave širiti svoj rad.

Slika 5

U ovoj fazi projekta Be Internet Awesome (Budi internet genijalac), objavljen je novi sveobuhvatan BIG kurikulum za srednje škole koji učiteljima pruža sadržaje i smjernice za poučavanje mladih o odgovornom i sigurnom ponašanju u digitalnom svijetu. Autorice kurikuluma, Agnieszka Chmielecka i Aleksandra Sulmicka, predstavile su drugačiji pristup novom kurikulumu, ističući kako se on razlikuje od dosadašnjih materijala. Partneri će spomenuti kurikulum prevesti i lokalizirati na svoj jezik prije početka edukacija osnovnoškolskih i srednjoškolskih učitelja i učenika. Kako bi svi prisutni mogli kroz iskustvo razumjeti način na koji je kurikulum oblikovan, autorice su organizirale radionicu u kojoj su sudionici bili podijeljeni u tri tima. Svakom članu tima dodijeljen je zadatak da pročita jednu lekciju iz kurikuluma, nakon čega su zajedno analizirali pročitano. Cilj je bio uočiti zajedničke elemente među lekcijama, prepoznati obrasce koji se ponavljaju te predložiti moguće promjene. Timovi su potom prezentirali svoje zaključke, dok su voditeljice radionice objasnile kako ovaj pristup – od iskustva, preko refleksije, do razumijevanja i primjene – gradi temelj kurikuluma.

Drugi dan sastanka bio je posvećen važnim praktičnim temama. Partneri iz Poljske predstavili su smjernice za financijsko izvještavanje i praćenje utjecaja projekta, s posebnim fokusom na potrebe ranjivih skupina. Jacek Pyżalski održao je izlaganje o evaluaciji projekta koje je uključivalo analizu dosadašnjih rezultata i planiranje daljnjih koraka – od metodologije do metoda prikupljanja podataka. Udruga Suradnici u učenju posebno je pohvaljena jer smo prikupili najviše odgovora učenika u anketi nakon provedenih radionica. Sveukupni rezultati su odlični jer je zahvaljujući aktivnostima projektnim partnera više od milijun učenika na području središnje i istočne Europe dobilo mogućnost učenja o sigurnom korištenju interneta, dok je projekt indirektno utjecao na više od dva milijuna učenika. Čak 95 % nastavnika i 90 % učenika sudionika projekta smatra da je sadržaja projekta iznimno koristan za njihov svakodnevni život.

Slika 6

Kamil Śliwowski, sljedeći predavač, započeo je radionicu pozivajući nas na igru koja je bila uvod u njegovu izlaganje na temu Kako odgovoriti na nove izazove i trendove. Njegovo predavanje donijelo je zanimljivu perspektivu preispitivanja budućnosti – kada ona počinje, a kada završava. Sudionici su podijeljeni u timove i vođeni kroz tri vremenska razdoblja: 2024., 2026. i 2035. U svakom razdoblju predstavljeni su različiti scenariji, uključujući upotrebu umjetne inteligencije u obrazovanju, zabranu mobitela u školama, odricanje od digitalne tehnologije od strane određenih roditelja i učenika, pisanje domaćih zadaća uz pomoć chatbotova, pa čak i zatvaranje škola i sveučilišta. Zadatak timova bio je započeti priču na zadanu temu, u skladu s godinom i okolnostima koje su opisane. Završetak priče pisali su susjedni timovi, a na kraju su svi zajedno analizirali cjelokupno djelo. Radionica je potaknula razmišljanje o budućnosti obrazovanja i mogućnostima prilagodbe suvremenim izazovima.

Slika 7

Završno predavanje vodili su Michał Szeląg i Agata Łuczyńska, a bila je posvećena planiranju budućnosti projekta i programa Be Internet Awesome u kojem nastavljamo graditi siguran digitalni prostor za djecu i mlade pružajući alate i podršku učiteljima, roditeljima i školama.

Slika 8

Završna aktivnost ujedno je bila i simbolično zatvaranje dvodnevnog učenja i druženja. Povezala se s početnom izložbom na kojoj je Michał postavio okvir za svaku partnersku organizaciju. Sudionici su šetali kroz izložbu i ostavljali svoje zahvale ili kratke bilješke o zajedničkom iskustvu stvarajući tako trajnu uspomenu na ovo okupljanje.

Slika 9