Branko Rumenović |
Učenici, nastavnici, ali i ostalo stanovništvo danas puno vremena provodi koristeći internet, u online okruženju. Internet se koristi za zabavu, posao te za obavljanje različitih aktivnosti. Današnji svijet je nemoguće zamisliti bez interneta. Internet pruža brojne pozitivne mogućnosti, ali ima i mnoge nedostatke. Jedan od najvećih problema je sigurno korištenje interneta. Zbog toga se potrebno educirati. Dobar primjer je i projekt Budi Internet genijalac. U radu se govori o navedenom projektu te o radionicama koje su provedene kod učenika zanimanja ekonomist u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu.
Ključne riječi: internet, genijalac, ekonomija, učenici, radionice.
Projekt Budi Internet genijalac nastao je u suradnji tvrtke Google, organizacije The Net Safety Collaborative i saveza Internet Keep Safe Coalition (https://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf). Budi Internet genijalac je projekt koji uz pomoć nastavnika poučava učenike o digitalnom građanstvu i sigurnosti na internetu. Projekt u Hrvatskoj provodi udruga Suradnici u učenju.
U projekt su se uključili i učenici 3. c razreda zanimanja ekonomist i nastavnik Branko Rumenović iz Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana iz Ogulina. Nastavnik je prošao online tečaj za ambasadora projekta Budi Internet genijalac te je s učenicima proveo nekoliko radionica iz kurikuluma projekta.
U predmetima ekonomske skupine, kao što su Statistika, Bankarstvo i osiguranje, Obiteljski posao, Tržište kapitala, Pravno okruženje poslovanja i dr., internet ima važnu ulogu u poučavanju. Koristi se kod traženja informacija o osnovnim pojmovima, povezivanja teorijskog i praktičnog znanja te za primjenu naučenih nastavnih sadržaja na konkretnom primjeru. Tako se pretražuju mrežne stranice kao što su Državni zavod za Statistiku, Financijske agencije, Hrvatske narodne banke, Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga, Središnjeg klirinškog depozitarnog društva, Narodnih novina, mrežne stranice Europske unije, Eurostata, Europske komisije i slično.
Da bi učenici na siguran način koristili Internet, potrebno ih je educirati. Zbog toga su s učenicima provedene radionice na teme: Dijeli pažljivo, Nisam to mislio/la!, Pazi se prevaranta (krađa identiteta, pretraživanje interneta), Ali reci to na lijep način. Radionice su provedene s učenicima zanimanja ekonomist.Ukupno je u radionicama sudjelovalo četrnaest učenika.
Učenici su prije provođenja radionica kazali kako oni puno toga znaju o internetu i sigurnosti na internetu. Komentirali su plakate koji govore o sigurnom korištenju interneta. Isto tako, učenici su naveli da su im savjeti za mudro ponašanje na internetu poznati u velikoj mjeri. To je na neki način razumljivo, s obzirom na njihovu dob i na vrijeme provedeno u obrazovanju. Ali, unatoč tome, učenici su rado sudjelovali u navedenim radionicama. Nakon provedenih radionica učenici su istaknuli kako su neke stvari znali, ali da su puno toga i naučili. Posebno je bilo zanimljiva radionica u kojoj su oslikavali bijele majice. Navedenu radionicu povezali su s nastavnim sadržajima iz Obiteljskog posla i Vježbeničke tvrtka kada uče kako kreirati Logo.
Prema riječima učenika sadržaj radionica Dijeli pažljivo, Krađa identiteta, Pretraživanje interneta za njih je vrlo važan jer daje osnovne smjernice o postupcima koje oni koriste svakodnevno. Učenici su dalje naveli kako je važno znati kako sigurno dijeliti podatke na društvenim mrežama te ostalim internetskim stranicama, obratiti pažnju na krađu identiteta ta da je posebno važno znati sigurno pretraživati mrežne stranice. Iako u školi pretražuju mrežne stranice državnih i europskih institucija koje imaju velike sigurnosne postavke, učenici navode kako je i tu važno biti oprezan jer se uvijek može odlutati na neke druge mrežne stranice.
Posebno je bilo zanimljivo vidjeti učenike kako sudjeluju u avanturističkoj internetskoj igri Interland u kojoj su razumijevali digitalnu interakciju u sigurnom, obrazovnom okruženju. Svaki učenik je izrezao, složio i zalijepio svog Internauta.
Sudjelovanje u projektu Budi Internet genijalac te u radionicama koje pruža projekt učenike usmjerava na sigurnije, pažljivije i odgovornije ponašanje na internetu. Radionice su omogućile učenicima ponavljanje znanja o sigurnom korištenju interneta, ali i usvajanje novih znanja te primjenu na praktičnim primjerima. Zadovoljstvo učenika navedenim radionicama je veliko jer su na jednostavan i kreativan način omogućile ponavljanje, ali i usvajanje novih znanja. Iako su radionice provedene na Satu razrednika, njihova primjena u nastavi ekonomske skupine predmeta je velika. Radionice su povezane s nastavnim sadržajima iz područja ekonomije, ali i međupredmetnih tema. Osim što je sadržaj radionica povezan s nastavnim sadržajima, njihovi rezultati prema riječima učenika mogu se koristiti u svakodnevnom životu.