Ivana Kirasić Munjas | ![]() |
Internet je danas postao svakodnevnica. U trećem i četvrtom razredu ove školske godine provela sam radionice iz Kurikuluma Budi internet genijalac u kojima je sudjelovalo 11 učenika.
Ključni pojmovi: genijalac, sigurnost, prevencija, internet
Kod djece, mladih, ali i odraslih internet je postao svakodnevnica. Na Dan sigurnog interneta s učenicima sam razgovarala o korištenju Interneta. Jako vole koristiti Internet. Zaključili smo da je to vrlo zabavno svima. Najčešće ga koriste kao zabavu, za razgovor s prijateljima, druženje i učenje.
Isto tako koliko je zabavno naveli su da može biti i opasno. Zbog toga trebamo dobro razmisliti o njegovu korištenju i osobama s kojima razgovaramo i družimo se u online okruženju.
Prva radionica koju smo proveli iz Kurikuluma Budi internet genijalac je iz teme Dijeli pažljivo.
Provedena je 3. Aktivnost “Nisam to mislio/la”.
Krenuli smo razgovorom i pitanjima: Je li itko ikada pogrešno protumačio nešto što ste napravili,rekli,napisali?
Svi su rekli da im se to nekada dogodilo.
Zaključili smo da sami znamo što mislimo,ali da smo nekada krivo shvaćeni, da nekada prenesemo krive informacije. Ponekad osuđujemo zbog izgleda, odjeće, frizure…
Nakon razgovora krenuli smo s aktivnosti “Bijela majica”
Učenici su na majicu trebali pomoću 1,2 ili 3 emotikona predstaviti sebe.
Nije bilo lako!
Zapitali su se: Jesam li siguran/sigurna da razumijem što je ta osoba mislila?
Predstavili su svoje radove.
Slika 1. i 2. Provedba aktivnosti iz teme: Dijeli pažljivo
Druga radionica koja je provedena iz Kurikuluma BIG je iz teme Pazi se prevaranata. Proveli smo aktivnost broj dva “Tko si ti zapravo?”
Krenuli smo s razgovorom i postavljanjem pitanja: Prepoznajete li osobu kada s njom razgovarate preko telefona? Da po glasu.
Svi su se složili. Međutim internetski svijet je drukčiji. Ponekad je teško biti siguran da je netko stvarno onakav kako se predstavlja. Govorili smo o identitetima i mogućim prevarama.
Kao i o raznim načinima provjere istog. Je li profilna slika osobe sumnjiva? Sadržava li korisničko ime stvarno ime?
Nakon razgovora uslijedila je podjela učenika u 3 grupe. Svaka grupa je iz kutijice izvukla scenarij. Zatim su izabrali moguće odgovore i objasnili ih.
Na kraju smo sve situacije raspravili s čitavim razredom.
Zaključak provedene aktivnosti bio je da svatko treba provjeriti predstavljaju li se osobe s kojima se povezujemo preko interneta lažno.
I svakako povjeriti se odrasloj osobi i potražiti pomoć.
Slika 3. Provedba aktivnosti iz teme: Pazi se prevaranata
Treća radionica iz Kurikuluma BIG je iz teme Čuvaj svoje tajne.
Proveli smo aktivnost broj 2 “Kako smisliti sigurnu lozinku?”
U sklopu ove aktivnosti učenici su naučili kako smisliti sigurnu lozinku i kako se pobrinuti da ostane privatna.
Govorili smo o raznim lozinkama. Prepoznali koje su loše, a koje dobre.
Nakon razgovora podijelili su se u parove. Učenici su imali 60 sekundi da osmisle najbolju lozinku – najsigurniju.
Dva para istovremeno zapisuju svoju lozinku na ploču.
Svi su glasali koja je od dvije lozinke bolja i razgovarali smo koja je kvalitetnija -sigurnija.
Naučili smo kakve su to sigurne, srednje sigurne i slabe lozinke.
Zaključak ove radionice: Smišljanje sigurne lozinke je važno,ali i zabavno!
Slika 4.i 5. Provedba aktivnosti iz teme: Čuvaj svoje tajne
Aktivnosti projekta Budi internet genijalac ove godine potaknule su suradničko učenje kod učenika te njihove komunikacijske i digitalne kompetencije. Učenici su objasnili prednosti korištenja Interneta, ali i njegove štetne posljedice. Teme su bile zanimljive, učenicima prilagođene, a kod njih su potaknule veliku motiviranost i zanimanje.
Kurikulum Budi internet genijalac na kvalitetan način prikazuje radionice. Koncentrira se na prednosti korištenja Interneta, ali i na opasnosti i moguće prevencije u kojima se učenici mogu naći.