Udruga Suradnici u učenju partner je u Erasmus+ projektu EducationalAI koji je započeo u rujnu 2024. i traje dvije godine. Ciljevi su projekta poticanje kritičkog i refleksivnog pristupa u korištenju umjetne inteligencije u obrazovnim ustanovama, omogućavanje brže, smislenije i svrhovitije uporabe umjetne inteligencije u obrazovnim ustanovama, omogućavanje novih znanja i vještina u korištenju umjetne inteligencije za učitelje, nastavnike i ravnatelje te podrška ravnateljima u obliku alata za uvođenje umjetne inteligencije u obrazovne ustanove.
Naš tim – Lidija Kralj, Arjana Blažić i Nikolina Marinić pripremio je pregled literature i napisao izvještaj o aktualnim trendovima primjene UI u obrazovanju.
Umjetna inteligencija (UI) brzo revolucionira obrazovanje uvođenjem inovativnih tehnologija i pristupa koji poboljšavaju iskustva poučavanja i učenja. Personalizirani sustavi učenja prilagođavaju se specifičnim potrebama pojedinih učenika, nudeći prilagođena iskustva u skladu s njihovim jakim i slabim stranama. Inteligentni sustavi poučavanja pružaju trenutne povratne informacije i pomoć, olakšavajući učenicima razumijevanje složenih koncepata i poboljšavajući njihove vještine. Štoviše, UI alati za administraciju optimiziraju školske procese, povećavajući učinkovitost zadataka poput raspoređivanja, ocjenjivanja i praćenja prisutnosti. Umjetna inteligencija se koristi za stvaranje sofisticiranih obrazovnih materijala, poput interaktivnih simulacija i virtualnih laboratorija, koji poboljšavaju razumijevanje i angažman učenika. Kako umjetna inteligencija napreduje, očekuje se da će se njezina uloga u obrazovanju proširiti, pružajući nove mogućnosti i za učitelje i za učenike.
Uvođenje UI u obrazovanje postavlja brojna etička pitanja. Privatnost i zaštita podataka su ključni problemi, jer UI sustavi često prikupljaju i analiziraju ogromne količine osobnih podataka učenika. Zaštita tih podataka od neovlaštenog pristupa ključna je za očuvanje povjerenja i osiguranje privatnosti učenika. Pristranost i pravičnost su kritični problemi, jer UI alati mogu nenamjerno pojačati predrasude prisutne u podacima na kojima su trenirani. To može rezultirati diskriminacijom učenika prema rasi, spolu ili socioekonomskom statusu. Štoviše, transparentnost i odgovornost u procesima donošenja odluka UI sustava ključni su za to da učitelji i učenici razumiju razloge pojedinih odluka UI sustava. Važno je pravilno adresirati ove etičke probleme kako bi se u potpunosti iskoristio potencijal umjetne inteligencije, uz osiguravanje jednakih i uključivih obrazovnih okruženja.
U doba UI, profesionalni razvoj učitelja važniji je nego ikad. Umjetna inteligencija preoblikuje obrazovanje redefiniranjem tradicionalnih uloga učitelja, strategija poučavanja i interakcija s učenicima. Učinkovita integracija UI u obrazovanje uvelike ovisi o sposobnosti učitelja da se prilagode i profesionalno rastu. Kako bi se UI sigurno, odgovorno i učinkovito integrirala u učionicu, učitelji trebaju strukturiran i kontinuiran profesionalni razvoj koji poboljšava njihove digitalne kompetencije i vještine UI pismenosti. Ovaj razvoj također treba adresirati pedagošku integraciju i etička razmatranja. Osnažujući učitelje znanjem i vještinama potrebnim za rad s UI tehnologijama, možemo osigurati da su spremni iskoristiti ove alate za poboljšanje učenja učenika i stvaranje dinamičnijih i učinkovitijih obrazovnih okruženja.
Umjetna inteligencija je izvrstan alat, ali treba ostati alat u rukama nastavnika ili učenika koji uče. Kao i svaki alat, ako se koristi kritički i svrhovito, daje korisne rezultate. Međutim, ako pristup nije smislen, učinci mogu biti potpuno suprotni.
UI u obrazovanju ne bi trebala biti zamjena za ljudski faktor – to je alat koji, kada se koristi odgovorno, može poboljšati iskustva učenja, povećati autonomiju učitelja i smanjiti nejednakosti. Budućnost umjetne inteligencije u školama ovisi o snažnom vodstvu, informiranoj praksi i predanosti pravednosti i transparentnosti.
Cijeli izvještaj pročitajte na mrežnoj stranici projekta EducationalAI Analysis of Current Trends in AI Integration in Education