Sažetak
Udruga Suradnici u učenju obilježila je desetu obljetnicu natjecanja Dabar@ucitelji.hr organizacijom posebnog obiteljskog digitalnog escape rooma u obliku Google obrasca. Sudionici su rješavali dvadeset istraživačko-logičkih zadataka usmjerenih na teme vezane uz Dabar i razvoj računalnog razmišljanja. Izazov je bio osmišljen tako da omogući uključivanje svih članova obitelji, potičući zajedničko pretraživanje mrežnih izvora, uspoređivanje podataka i suradničko donošenje zaključaka. Analiza prikupljenih rezultata pokazala je visoku razinu uspješnosti te razvijenu informacijsku i istraživačku pismenost većine sudionika. Zadaci koji su zahtijevali sustavno prebrojavanje i analiziranje mogućnosti pokazali su se najsloženijima za rješavanje, dok su u zadacima koji su zahtijevali pretraživanje i analizu informacija te provjeru činjenica sudionici postigli iznadprosječne rezultate. Izazov, koji je bio otvoren do 2. studenoga 2025., uspješno je spojio elemente igre i učenja te potvrdio vrijednost obiteljskog pristupa u razvoju digitalnih kompetencija.
Ključne riječi: Dabar, obiteljski izazov, računalno razmišljanje, informacijska pismenost
Uvod
Deseta obljetnica natjecanja Dabar u Hrvatskoj obilježena je organizacijom obiteljskog izazova – digitalnog „escape rooma” u kojem su ekipe kroz dvadeset pitanja istraživale razvoj i posebnosti natjecanja. Izazov je provela udruga Suradnici u učenju, zajednica učitelja i nastavnika koja dugi niz godina razvija inovativne projekte i digitalne obrazovne alate za škole i obitelji. Sudionici su osmislili naziv svoje ekipe, unijeli podatke o školi ili mjestu, odabrali „tajnu šifru” te dogovorili broj članova prije početka igre. Aktivnost je bila otvorena do početka studenoga 2025., a prikupljeni su rezultati analizirani putem Google obrasca.
Kako je izazov izgledao
Zadaci su povezivali kratke isječke iz povijesti natjecanja Dabar s logičkim i problemskim situacijama. Obiteljske ekipe su istraživale informacije dostupne na mrežnim stranicama projekta, uspoređivale ih s ponuđenim tvrdnjama te provjeravale zaključke na temelju ilustracija, pravilnika i javno objavljenih izvješća. Takav pristup poticao je suradničko rješavanje, argumentirano zaključivanje i kritičko pretraživanje izvora.
Tko je sudjelovao?
U izazovu su sudjelovale obiteljske ekipe. Najčešće su nastupale dvočlane skupine, a slijedile su ih tročlane. Zabilježeno je i nekoliko većih timova, u kojima su pojedine obitelji uključile četiri ili pet članova.
Grafikon 1. Veličina ekipa
Uspješnost rješavanja
Uspješnost rješavanja zadataka bila je visoka. Većina je ekipa ostvarila rezultate u gornjoj polovici skale, pri čemu se najveći broj sudionika zadržao između petnaest i sedamnaest bodova. Ostvarena su i pojedina maksimalna postignuća, dok je manji broj ekipa postigao manje bodovne vrijednosti. Prosječna je ekipa time pokazala solidno razumijevanje zadataka te razvijene vještine pronalaženja i vrednovanja relevantnih informacija.
Grafikon 2. Distribucija ukupnog broja bodova
Što su svi znali
Zadaci koji su zahtijevali pretraživanje i provjeru činjenica rješavani su gotovo bez pogreške. Sudionici su, primjerice, prepoznali da su dabrovi biljojedi, a zadatak s „lozinkom” uspješno su dešifrirale sve ekipe. Gotovo svi sudionici odmah su točno odgovorili i na pitanje o najbolje riješenom zadatku u jednoj od kategorija natjecanja („Ante u gradskoj vijećnici”). Analiza pokazuje da su sudionici vješto kombinirali čitanje s razumijevanjem, brzo pretraživanje informacija i provjeru izvora.
Što je tražilo više truda
Najveće poteškoće sudionicima je stvarao zadatak „Žaba i komarac“, koji je zahtijevao analitičko razmišljanje i sustavno ispitivanje mogućih rješenja. Umjereno zahtjevna bila su i pitanja koja su zahtijevala preciznu orijentaciju u dostupnoj dokumentaciji – primjerice, pronalaženje članka pravilnika kojim je definiran maksimalan broj bodova po zadatku, identifikacija ilustracije KiloDabra (prepoznavanje kompasa i globusa) te zadatak Tvornica robota, koji je uključivao razumijevanje promjene obrasca rada stroja. Unatoč složenosti navedenih primjera, većina je ekipa i u tim slučajevima pokazala strpljenje, sustavnost i visoku razinu suradničkog rada.
Primjeri zadataka na koje su ekipe uspješno odgovorile
Posebno uspješni rezultati zabilježeni su u nekoliko zadataka koji su zahtijevali logičko zaključivanje i vizualnu analizu. U zadatku Online nastava većina je sudionika točno rekonstruirala raspored i prepoznala učenicu koja se nalazila u središtu niza, čime je pokazala razumijevanje odnosa među elementima i sposobnost prostornog zaključivanja. U zadatku Jankov crtež sudionici su uspješno procijenili broj upotrijebljenih krugova, što upućuje na razvijenu vještinu vizualne procjene i pažljivog promatranja detalja. Problemski zadatak Dijeta pokazao je da su sudionici dosljedno slijedili zadana pravila i uspješno zaključivali o ispravnom redoslijedu obroka. Ovi primjeri potvrđuju da su sudionici razvili sposobnosti logičkog zaključivanja, analitičkog pristupa i strukturiranog razmišljanja, što ih čini posebno uspješnima u rješavanju problemskih situacija.
Što smo naučili (sažeti uvidi)
Analiza provedbe obiteljskog izazova pokazala je nekoliko značajnih uvida u načine rješavanja zadataka i oblike suradnje među sudionicima. Ekipe su se vrlo uspješno snalazile u suradničkom pretraživanju i analizi mrežnih izvora. Kada je bilo potrebno pronaći točne informacije u pravilnicima, izvješćima ili galerijama ilustracija, većina je sudionika brzo dolazila do ispravnih rješenja, što ukazuje na razvijene vještine informacijske pismenosti i učinkovitu suradnju u digitalnom okruženju. S druge strane, zadaci koji su zahtijevali sustavno prebrojavanje mogućnosti i analitičko razmišljanje pokazali su se zahtjevnijima te su češće rezultirali pogrešnim zaključcima, što sugerira potrebu za dodatnim poticanjem matematičko-logičkog pristupa problemima. Obiteljski format izazova pokazao se osobito prikladnim jer su dvočlane i tročlane ekipe bile najzastupljenije, što upućuje na to da su roditelji i djeca rado surađivali te zajedno razvijali strategije rješavanja zadataka.
Zaključak
Obiteljski Dabar izazov pokazao se učinkovitim i poticajnim oblikom aktivnosti koji povezuje članove obitelji kroz razvoj računalnog razmišljanja i zajedničko rješavanje problemskih zadataka. Sudionici su najuspješnije svladavali izazove koji su zahtijevali pretraživanje, provjeru i sintezu informacija, dok su zadaci koji su uključivali analitičko razmišljanje i postupno prebrojavanje mogućnosti zahtijevali dodatna pojašnjenja i vođene primjere. Time se zadržala visoka razina motivacije i zabave, uz istodobno jačanje onih aspekata rješavanja koji su se pokazali najzahtjevnijima. Izazov, koji je bio otvoren do 2. studenoga 2025., potvrdio je vrijednost suradničkog učenja i pokazao kako digitalne aktivnosti mogu pridonijeti razvoju obiteljskog zajedništva i kompetencija za 21. stoljeće.
Ostvareni rezultati potvrdili su uspješnost većine sudionika, a najuspješnijima ćemo poslati simbolične poklone kao zahvalu za sudjelovanje i doprinos popularizaciji učenja kroz igru. Molimo timove u nastavku da nam na e-mail adresu info@ucitelji.hr jave podatke za slanje nagrada (ime, prezime i adresa obitelji).
LOPTICA, Ogulin
TimF4, Valpovo
Nenadani programijeri, Radoboj
Obitelj Pixel, Velika Kopanica
DabroMajstorice, Karlovac
Obiteljski izazov pripremile i napisale članak: Kristina Slišurić i Valentina Blašković