Izvještaj sa sastanka partnera projekta Digital FirstPóvoa de Varzim, Portugal, 29.–30. rujna 2025.

U školi Escola Secundária Rocha Peixoto u Póvoa de Varzim održan je dvodnevni sastanak partnera projekta Digital First, uz sudjelovanje predstavnika uživo i online. Sastanak je imao radni karakter, usmjeren na predstavljanje postignutih rezultata, usklađivanje planova i definiranje narednih aktivnosti. Ključni naglasci bili su: predstavljanje koncepta i rezultata dijaloških klubova, pregled napretka radnih paketa (kompetencije nastavnika, razvoj materijala i priprema pilota, analitika učenja, diseminacija i evaluacija) te dogovor o idućim koracima u projektu.
Sastanak su organizirali CFAE Póvoa de Varzim e Vila do Conde i škola domaćin. Cilj okupljanja bio je pregled napretka projekta, usklađivanje rada partnera te priprema za fazu pilotiranja. U ime udruge Suradnici u učenju sastanku su prisustvovale Lidija Kralj, Kristina Slišurić i Valentina Blašković.
Poseban naglasak stavljen je na predstavljanje dokumenta From Dialogue Clubs to the World of Informatics, koji su izložile Lidija Kralj i Kristina Slišurić. Dijaloški klubovi razvijeni su kao prostori za profesionalnu suradnju nastavnika i istraživača, oslonjeni na Hallidayjevu teoriju jezika i koncept jezika kao društvene prakse. Digitalne tehnologije interpretirane su kao „prvi jezik” digitalnih generacija, što otvara pitanje kako ih usmjeriti prema razvoju kognitivnih, socijalnih i emocionalnih kompetencija.

Do srpnja 2025. održano je sedam klubova u deset zemalja, uz ukupno 923 sudionika. Svaki je klub bio posvećen jednoj od sedam funkcija jezika (personalna, informativna, interakcijska, instrumentalna, imaginativna, heuristička i regulacijska) te njihovom odrazu u digitalnom svijetu. Prikazani su primjeri prakse u kojima učenici koriste igre, društvene mreže, digitalno pripovijedanje i alate umjetne inteligencije za izražavanje, suradnju i učenje. Diskutirani su i izazovi poput površne komunikacije, nasilja na internetu, lažnog identiteta te ovisnosti o tehnologiji.

Svi sudionici su imali priliku dati povratne informacije o dijaloškim klubovima. Na pitanje koji je dijaloški klub bio najlakši za sudjelovanje, većina sudionika odabrala je dijaloški klub s temom osobne funkcije, dok je klub na temu imaginativne funkcije zauzeo drugo mjesto. To sugerira da su teme vezane uz osobno iskustvo i kreativno izražavanje najpristupačnije i najsnažnije angažiraju sudionike.

Na pitanje “Što je prošlo dobro?”, sudionici su istaknuli ideje, suradnju i nove poveznice ostvarene tijekom diskusija u dijaloškim klubovima. Kao prednosti spominjali su prijateljstvo i razmjenu iskustava, što ukazuje da dijaloški klubovi uspješno povezuju profesionalnu i socijalnu dimenziju.

Sudionici su raspravljali i o metodologiji dijaloških klubova. Na pitanje koji su im se aspekti rada u klubovima najviše svidjeli, većina je istaknula rad u manjim grupama i otvorenost diskusija. Također su naglasili važnost dobre pripreme i jasne strukture, ali i prostora za refleksiju, sažimanje i zajednički plenarni razgovor na kraju svakog dijaloškog kluba. Dio sudionika posebno je cijenio socijalnu dimenziju – osjećaj zajedništva i suradnje. Ovi rezultati potvrđuju da dijaloški klubovi imaju vrijednost ne samo kao pedagoški alat, već i kao platforma za profesionalno povezivanje i izgradnju zajednice prakse.

Zaključeno je da je metodologija dijaloških klubova dobro upotrijebljena, ostvarila svrhu te da je projektni partneri koriste i za druge aktivnosti i izvan projekta. Dijaloški klubovi predstavljaju vrijedan okvir za razvoj pedagoških smjernica i povezivanje istraživanja s učioničkom praksom.

Predstavnica iz Slovenije, predstavila je katalog kompetencija za nastavnike informatike i model koji objedinjuje početno obrazovanje s cjeloživotnim učenjem. Portugalski partneri, u suradnji sa školom domaćinom, predstavili su razvoj nastavnih materijala i alata za procjenu te pripremu pilotiranja u školama. Španjolski partneri raspravljali su o uključivanju nastavnika u nadolazeće pilotiranje i o izazovima vezanima uz kampanje i logistiku provedbe.

Finski partneri predstavili su dosad prikupljene informacije o primjeni analitike učenja i mogućnostima odgovorne uporabe podataka. Poseban naglasak stavljen je na etičke smjernice, zaštitu privatnosti i način na koji se analitika učenja može koristiti za poboljšanje nastave informatike i personalizirano učenje.
Organizacija All Digital izvijestila je o komunikacijskim i diseminacijskim strategijama, uz naglasak na širenje rezultata prema nastavnicima, školama i donositeljima odluka. Završni dio sastanka vodili su predstavnici Sveučilišta Algebra, zaduženi za upravljanje projektom, evaluaciju i planiranje idućih aktivnosti. Oni su rezimirali postignuća, dogovorene obveze i rokove za zajedničke izvještaje.
Sastanak u Póvoa de Varzim potvrdio je važnost međunarodne suradnje i usklađivanja aktivnosti među partnerima. Dijaloški klubovi predstavljeni su kao vrijedan inovativni alat za razvoj pedagoških smjernica, dok su ostali radni paketi dali jasan pregled napretka i idućih faza projekta. Partneri su usvojili konkretne dogovore o rokovima, odgovornostima i izvještavanju, čime je projekt dobio jasan putokaz za nadolazeće razdoblje.
