| Olivera Stojaković | ![]() |
U okviru projekta „Budi Internet genijalac“ nastavnica računalstva Olivera Stojaković u Prvoj srednjoj školi Beli Manastir u Belom Manastiru provela je radionicu „Nemoj zagristi udicu!“ s učenicima prvih razreda zanimanja tehničar za računalstvo. Radionica je trajala 2 školska sata, a prisustvovalo je 15 u
čenika.
Razgovor je započeo s jednostavnim, ali značajnim pitanjem: “Što mislite da znači riječ prevara?” Učenici su iznijeli svoje različite interpretacije, postavljajući temelj za shvaćanje kompleksnosti ovog pojma. Potičući učenike na dijeljenje osobnih iskustava ili priča koje su čuli o online prijevarama, nastavila je s pitanjima: “Imate li osobno iskustvo ili poznajete nekoga tko je bio žrtva prevare na internetu? Jeste li ikada primili sumnjivu e-poštu ili poruku na društvenim mrežama? Kako ste postupili u takvim situacijama?” Ova pitanja nisu samo izmamila odgovore, već su otvorila vrata za dijel
jenje iskustava, osjećaja i razmišljanja. Kroz stvarne primjere iz svakodnevnog života, učenici su imali priliku prepoznati potencijalne opasnosti online prijevara. Razgovaralo se o najčešćim oblicima napada te kako ih prepoznati. U razgovoru smo se dotakli pojmova phishing, catfishing, smishing, …
Nakon zajedničkog gledanja videozapisa o Phishingu, učenici su podijeljeni u skupine. Svaka skupina je dobila po jedan primjer internetske stranice s radnog lista Kurikulum Budi Internet genijalac 2022. (40. – 42. str.). Učenici su za svaki primjer trebali zaključiti je li stvaran ili prevara te obrazložiti svoje mišljenje. Nakon riješenog zadatka u skupini svaki učenik je odgovarao na pitanja Phishing kviza. Cilj je bio provjeriti koliko su usvojili koncepte prepoznavanja legitimnih web stranica od onih koje pokušavaju izvesti krađu identiteta.![]()
Razgovor smo nastavili s diskusijom „Što ako ipak nasjednemo na prevaru?“ Zaključili smo da ne treba paničariti, poruku treba prijaviti kao prevaru preko postavki ako je to moguće, treba upozoriti prijatelje koje imamo u kontaktima jer bi mogli biti sljedeća meta. Lozinke treba promijeniti, oblikovati ih kao dulju kombinaciju malih slova, velikih slova, brojeva i znakova.
Nakon što su se upoznali s teoretskim i praktičnim aspektima online prijevara, učenici su prešli na kreativnu fazu izrade digitalnih plakata. Cilj im je bio prenijeti stečene informacije na atraktivan način. Plakati su sadržavali korisne savjete o prepoznavanju phishinga, sigurnosnim praksama, elementima poruka na koje treba obratiti pažnju te opasnostima na internetu.