Tina Cvijanović | ![]() |
Učenici Srednje škola fra Andrije Kačića Miošića Ploče upoznali su se s projektom „Budi internet genijalac“. Kroz niz zanimljivih aktivnosti i radionica podizali smo svijest učenika o ovoj važnoj temi. Otkrivali smo i kreirali lažne profile, trenirali pozitivnu komunikaciju i kritički vrednovali informacija koje nam medij prezentiraju.
Tijekom prosinca 2023. i siječnja 2024. godine s učenicima prvih razreda opće gimnazije i drugih razreda hotelijersko-turističkih tehničara Srednje škola fra Andrije Kačića Miošića Ploče proveli smo 3 radionice iz projekta „Budi internet genijalac“.
Prve dvije radionice odradili smo u drugom razredu usmjerenja hotelijersko-turistički tehničar. U radionici je sudjelovalo 24 učenika koje smo podijelili u dvije grupe. Treća je odrađena sa učenicima 1. razreda opće gimnazije.
Projekt poučava djecu osnovama digitalnog građanstva i sigurnosti kako bi mogli pouzdano istraživati internetski svijet. Radionice su odrađene u sklopu kurikuluma nastave informatike i računalstva. Obrađivali smo temu Sigurnost na Internetu i međupredmetne teme A 4.2. i A 4.3.
Prva grupa učenika je odradila aktualnu temu Čiji je ovo opće profil?
Radionica je kreirana tako da naučimo pratiti digitalne tragove i kritički preispitivati podatke koji nam se prezetiraju na društvenim mrežama. Cilj radionice je podići svijest o sebi i drugima u virtualnom svijetu i naučiti razlikovati činjenice, pretpostavke i mišljenja.
Učenici su prošli kroz aktivnosti iz kurikuluma, analizirali tri osobnosti čitajući digitalne tragove. Nastavili smo kreiranjem avatara kako zamišljamo te tri osobe uz pomoć AI aplikacije Replika. Dodavali smo im osobine triju osoba iz aktivnosti Čiji je ovo profil?:
Slika 1. Kreiranje avatara u Replici: Robert
Slika 2. Razgovor o digitalnim tragovima Slika 3. Grupni rad – smišljanje avatara
Nakon odrađenih avatara usporedili smo rezultate i razgovorom došli do zajedničkog zaključka.
Na temelju nečijih objava, komentara i fotografija donosimo pretpostavke koje nisu uvijek točne, pogotovo ako te osobe ne poznajemo. Ono što stavljaju na internetu je samo dio toga tko su oni zapravo i do čega im je stalo, ali ima i lažnog predstavljanja i ishitrenih objava. Ne možemo znati tko su oni doista ili kako se zapravo osjećaju dok ih osobno ne upoznamo, a čak i onda će nam trebati vremena za upoznavanje osobe. Kroz kreiranje avatara osvijestili smo se kako je zapravo jednostavno postati netko drugi u virtualnom svijetu.
Virtualne ličnosti daleko su od stvarnih i možemo se zaigrati u njima.
Ovu radionicu smo izabrali zbog naslova i svega lijepog što donosi u komunikaciji i odnosima. I moji učenici su bili oduševljeni nakon odrađenog sata.
Dotakli smo se svih loših ponašanja i interakcija na društvenim mrežama, učenici su pričali o svojim ružnim iskustvima i njihovim ponašanjima koja nekad nisu bila u redu.
Pričali su o osjećajima kada su bili izostavljeni, ignorirani, omalovažavani i razočarani.
Nakon uvodnog dijela shvatila sam kako je ova tema važna i koliko smo se duboko uhvatili u mrežu ružnog ponašanja na društvenim mrežama i u virtualnom svijetu.
Postavili smo i pitanje Zašto je teže pokazati osjećaje na Internetu? Imamo li potrebu u očima drugih ispasti savršeni? Učenici su izjavili da nam je to jednostavno nametnuto. Gdje god nešto otvore svi se prikazuju u najboljem svijetlu. Ako si drugačiji jednostavno si izostavljen.
Prikazali smo aktivnost sa negativnim izjavama, podijelili učenike u 4 tima. Svaki tim je imao zadatak preoblikovati po dvije izjave u pozitivan ton i zaustaviti lošu komunikaciju.
Svoja rješenja smo komentirali i izradili plakat u Canvi pod nazivom Budi internet genijalac – Reci to na lijep način koji ćemo zalijepili na zid učionice.
Slika 4. Kako to reći na lijep način Slika 5. Simulacija razgovora
Nakon odrađenog složili smo se: Zašto svijet ne bi bio sretniji? Zašto se ne bi više smijali, opraštali, podupirali, pružali ruku, pomagali. Zašto ne bi ružno pokušali pretvoriti u nešto lijepo i nastavili tim putem.
Reakcija učenika je bila izvrsna.
Treća radionica je odrađena sa 12 učenika 1.c razreda opće gimnazije.
Bilo je zanimljivo slušati moje učenike koji polako ulaze u svijet odraslih kako gledaju na superheroje. Nakon što su razmislili što je za njih heroj i kako vide heroje otvorila sam tri stupca na pregled.
Trebali su odabrati iz tri kategorije: Mediji, Netko koga poznajem ili osoba o kojoj sve znam..
Nakon otkrivanja odgovora vidimo da su učenici podijelili svoje junake. Mislila sam da će ih manje biti u koloni Lik iz medija (učenici su malo stariji). Ali izgleda da se lakše poistovjetiti i govoriti o likovima iz medija nego o privatnim stvarima. Malo smo razgovarali o nemogućoj hrabrosti Marvelovih likova koja nema veze sa stvarnošću. Zadržali smo se na sljedeće dvije kolone. I razgovarali o tome kako definiramo hrabrost.
Bilo je tu odgovara: moja mama jer se hrabro nosi sa mnom, moj prijatelj koji se hrabro nosi sa svojom bolesti, brat koji je otišao sam raditi u Ameriku…..
Uglavnom su spominjali članove obitelji i osobe koje su im bliske..
Odgovaranjem na postavljena pitanja na kraju vratili smo se na to što je hrabrost i kako treba nekad tražiti ono što nije naglašeno, dublje pogledati i razumjeti osobu kako bi odredili je li hrabra ili nije.
Ništa se površno ne može odrediti, za sve je važno zauzeti stav na temelju znanja, provjerenih informacija i situacija. Hrabri ljudi se rijetko reklamiraju i pričaju o svojim dijelima.
Što se tiče roda naših superjunaka došli smo do zaključka da svaka osoba bez obzira na spol i rod može biti hrabra i da tu nema vage.
Za hrabrost je potrebno: srce, empatija, realno sagledanje situacije i pravilno reagiranje, osjećaj pravde, spremnost pomoći i uvijek štititi slabe i nemoćne….(neki od odgovora)
Učenici su po želji dobili zadatak da izrade infografiku: Budi internet genijalac: Što znači bit hrabar?
Radionica je odrađena u pozitivnom duhu sa puno komunikacije i različitih mišljenja. Učenici su je odlično prihvatili i nakon izlaska iz razreda školskim hodnicima je odjekivao razgovor ovoj temi.
Slika 7. Okrugli stol – O hrabrosti Slika 8. Izrada Infografike
Nakon odrađenih radionica učenici su popunili ankete. Svi su bili zadovoljni. Većina ih je izjavila da su teme super i da o ovome treba više govoriti. Smatram da je vrlo uspješno, na jednostavan način otvorena komunikacija i put za ulazak projekta „Budi internet genijalac u našu školu. Do kraja školske godine planirana je obrada pojedinih tema iz kurikuluma za sve razrede kroz međupredmetne teme.