Olivera Stojaković |
U okviru projekta „Budi Internet genijalac“ nastavnica računalstva Olivera Stojaković u Prvoj srednjoj školi Beli Manastir u Belom Manastiru provela je radionicu „Nemoj zagristi udicu!“ s učenicima prvih razreda zanimanja tehničar za računalstvo. Radionica je trajala 2 školska sata, a prisustvovalo je 15 učenika.
Razgovor je započeo s jednostavnim, ali značajnim pitanjem: “Što mislite da znači riječ prevara?” Učenici su iznijeli svoje različite interpretacije, postavljajući temelj za shvaćanje kompleksnosti ovog pojma. Potičući učenike na dijeljenje osobnih iskustava ili priča koje su čuli o online prijevarama, nastavila je s pitanjima: “Imate li osobno iskustvo ili poznajete nekoga tko je bio žrtva prevare na internetu? Jeste li ikada primili sumnjivu e-poštu ili poruku na društvenim mrežama? Kako ste postupili u takvim situacijama?” Ova pitanja nisu samo izmamila odgovore, već su otvorila vrata za dijeljenje iskustava, osjećaja i razmišljanja. Kroz stvarne primjere iz svakodnevnog života, učenici su imali priliku prepoznati potencijalne opasnosti online prijevara. Razgovaralo se o najčešćim oblicima napada te kako ih prepoznati. U razgovoru smo se dotakli pojmova phishing, catfishing, smishing, …
Nakon zajedničkog gledanja videozapisa o Phishingu, učenici su podijeljeni u skupine. Svaka skupina je dobila po jedan primjer internetske stranice s radnog lista Kurikulum Budi Internet genijalac 2022. (40. – 42. str.). Učenici su za svaki primjer trebali zaključiti je li stvaran ili prevara te obrazložiti svoje mišljenje. Nakon riješenog zadatka u skupini svaki učenik je odgovarao na pitanja Phishing kviza. Cilj je bio provjeriti koliko su usvojili koncepte prepoznavanja legitimnih web stranica od onih koje pokušavaju izvesti krađu identiteta.
Razgovor smo nastavili s diskusijom „Što ako ipak nasjednemo na prevaru?“ Zaključili smo da ne treba paničariti, poruku treba prijaviti kao prevaru preko postavki ako je to moguće, treba upozoriti prijatelje koje imamo u kontaktima jer bi mogli biti sljedeća meta. Lozinke treba promijeniti, oblikovati ih kao dulju kombinaciju malih slova, velikih slova, brojeva i znakova.
Nakon što su se upoznali s teoretskim i praktičnim aspektima online prijevara, učenici su prešli na kreativnu fazu izrade digitalnih plakata. Cilj im je bio prenijeti stečene informacije na atraktivan način. Plakati su sadržavali korisne savjete o prepoznavanju phishinga, sigurnosnim praksama, elementima poruka na koje treba obratiti pažnju te opasnostima na internetu.