Ksenija Lekić |
U sklopu projekta „Budi Internet genijalac“ učiteljica Ksenija Lekić je s učenicima 4. A razreda Osnovne škole Novska provela edukaciju o mogućim prijevarama, sigurnosti i ponašanju na internetu. Nakon edukacije i provjere znanja uz prezentaciju „Pazi se prevaranata“, učenici su sudjelovali i u aktivnostima modificiranih radionica iz lekcije „Cool je biti dobar“. Aktivnosti su provedene na Satu razrednika i INA „Malci digitalci“.
Ključne riječi: internet, sigurnost, lažne stranice, lažne vijesti, osjećaji, empatija, tolerancija.
Učenici 4. A razreda Osnovne škole Novska pripremaju se za svoje četvrto obilježavanje Dana sigurnijeg interneta. Od 1. razreda uče o pravilima ponašanja na internetu, što su osobni podatci, kome se mogu obratiti u slučaju dobivanja poruka nepoćudnog sadržaja, od koga mogu tražiti savjet i pomoć. Ove godine su se detaljnije educirali o mogućim prijevarama na internetu i kako ih mogu prepoznati.
Prezentacija „Pazi se prevaranata“
U sklopu projekta „Budi Internet genijalac“ učenici su na Satu razrednika aktivno sudjelovali u prezentaciji „Pazi se prevaranata“. Nakon ponavljanja osnovnih informacija i uputa o prepoznavanju lažnih mrežnih stranica i lažnih vijesti, s lakoćom su odgovorili na sva pitanja. Radi brže interakcije u odgovaranju na postavljena pitanja, dobili su ružičaste i zelene papiriće pri čemu je ružičasti papirić označavao netočan, a zeleni, točan odgovor.
Na Satu razrednika su razgovarali o svojim osjećajima i tuđim postupcima koji su ih rastužili ili povrijedili. Navodili su primjere i pokušali pronaći način na koji mogu negativnu komunikaciju pretvoriti u konstruktivnu i pozitivnu. Uglavnom su razgovarali o negativnim komentarima koje su znali dobiti zbog svog izgleda jer ih u ovoj dobi to najviše pogađa. Pljuštali su dobronamjerni savjeti kako netko može smršaviti ili se udebljati, kako riješiti sukobe s bratom ili sestrom, kako ispraviti ocjene i sl.
Učenici su, anonimno, na papirić zapisali situaciju u kojoj su bili povrijeđeni, tužni i u kojoj se nisu dobro osjećali. Papiriće su stavili u kutiju, izvlačili i nudili moguća rješenja za navedeni problem. Cilj je bio izraziti mišljenje na pozitivan i lijep način, dati savjet ili upozoriti nekoga na problem bez vrijeđanja i ponižavanja.
Primjeri:
Učenicima su se svidjeli preoblikovani, pozitivni, a često i jako duhoviti komentari.
Ovu radionicu su počeli čitanjem rečenica, odnosno nekoliko riječi različitim tonom.
Primjeri:
STIŽU PRAZNICI
OBOŽAVAM MAHUNE
LIJEPO PJEVAŠ
Namjerno su izostavljeni rečenični znakovi i morali su ih prvo pročitati tako da istu rečenicu izgovore kao izjavnu, upitnu i uskličnu. Već im je poznato kakvim tonom i na koji način ih trebaju izgovoriti. Da bi vježba bila zanimljivija, morali su ih ponovno pročitati kao da se čude, zgražaju, ljute ili se nečemu dive. Ubrzo su sami počeli izmišljati vlastite primjere i proveli smo aktivnosti u parovima.
Jedan učenik ili učenica su drugome izgovarali iste riječi ili rečenicu različitim tonom. Nekoliko učenika promatrača, koje su iz šale nazvali „vijeće mudraca“, je podizanjem papirića pokazivalo kako zvuče te riječi. Ponovno su koristili ružičaste i zelene papiriće koji su u ovom slučaju označavali loše ili dobro ponašanje. Redovito su svoje osjećaje komentirali i učenici kojima su te riječi bile upućene. Izjavili su da su odmah prepoznali ružan ton obraćanja i da im, bez obzira što su znali da je to igra, nije bilo nimalo ugodno slušati. Nasmijala nas je djevojčica, koja je inače jako nježna i obzirna, nikako nije uspijevala uputiti riječi ružnim tonom.
Primjeri:
Videozapis „Pazi na svoj ton“
Putovanje Kraljevstvom dobrote je bila posljednja aktivnost prije odlaska na prvi dio zimskih praznika. Učenici rado i često „posjećuju“ Interland i kroz igru postaju mali Internet genijalci. Trenutno se pripremaju za obilježavanje Dana sigurnijeg interneta koji će obilježiti nizom novih aktivnosti i radionica.
Postavljanjem učenika u različite situacije i „tuđe cipele“ lakše im je shvatiti osjećaje drugih. Razvijaju sposobnost slobodnog verbalnog i neverbalnog izražavanja, empatiju i bolju komunikaciju. Kroz igru, u kojoj dolazi do izražaja njihova mašta i kreativnost, nenametljivo usvajaju nove sadržaje i vještine.