Kako smo postali Internet genijalci?

  • Home
  • Kako smo postali Internet genijalci?
Shape Image One

Sažetak

Internet je nešto što je svima nama, pa i učenicima, postala svakodnevnica. Ipak, učenici su još uvijek neupućeni u pravila ponašanja. Često u svojoj naivnosti postanu žrtve neukusnih šala pa čak i zlostavljanja. Ove školske godine se iz tog razloga u jednom šestom razredu u Prvoj osnovnoj školi u Ogulinu paralelno provodi preventivni program Vještine za adolescenciju koji ima za cilj osnažiti učenike te program propisan Kurikulumom Budi Internet genijalac za koji također možemo reći da se može promatrati kao preventivni program u području Interneta. Za učenike su pripremljene radionice na temelju dokumenata iz oba programa.

Ključne riječ: sigurnost, internet, genijalac, prevencija

Tko, što, kako, zašto?

Kao razrednik često se susrećem s problemom organizacije Sata razrednika. Vrlo često ti svi planovi propadnu zbog nekih „gorećih“ problema. Na kraju svake školske godine imam osjećaj da nisam ispunila sva svoja očekivanja i napravila sve što sam trebala. Osjećaj da sam previše sati bacila u vjetar jer sam rješavala problem vrijeđanja, problem širenja fotografija, problem ne dijeljenja domaćih zadaća itd. ove školske godine odlučila sam riješiti na način da s učenicima kroz te sate provodim preventivni program Lions quest – Vještine za adolescenciju za učenike osnovnih škola županije te u njega implementiram kurikulum Budi Internet genijalac. Oba programa provedena su na satu razrednika s šestim razredima.

Provedba radionica

1. TEMA: Dijeli pažljivo

Prve tri radionice koja su provedene iz Kurikuluma Budi Internet genijalac (u danjem tekstu BIG) su radionice iz teme pod imenom: Dijeli pažljivo. Osobno mi se lekcija činila jako bitna te sam se odlučila da upravo ovu lekciju obradimo detaljno. U početku smo se zadržali najviše na pojmu „digitalni trag“ te smo upravo ovaj pojam najčešće spominjali kroz sve naše radionice. Za učenike je tada pripremljen niz radionica (ukupno tri) u kojem se paralelno pričalo o lekciji iz Kurikuluma Budi Internet genijalac te o sadržajima iz preventivnog programa koji su obrađivali sadržaje o pravilima ponašanja, razvijanju samopouzdanja, razvijanju vještina komunikacije, ali i slušanja te o načinima donošenja boljih odluka. Ako se pogledaju sadržaji lekcije iz Kurikuluma BIG vide se velika podudaranja. Svaku aktivnost započinjali smo preventivnim programom (teorijski vidjeli o čemu pričamo, a završavali aktivnostima predloženim u kurikulumu BIG-a što se učenicima jako svidjelo jer se svaku temu stavljalo u konkretnu situaciju. Sve sadržaje sam osobno pripremila putem PowerPoint prezentacije. Koristeći Kurikulum BIG-a to mi nije oduzelo mnogo vremena jer su stvarno svi potrebni materijali na jednom mjestu. Velika prednost je što su odmah dostupni i radni listići te dodatni materijali. Sam Kurikulum je vrlo pregledan, dobro strukturiran te se vrlo lako snalazi u sadržajima. Radni listiću su dostupni za ispis, ali vrlo lako se mogu i prikazati pomoću projektora. Sadržaj sam prilagodila našim satovima tako da nismo sve listiće imali u ispisanom obliku već smo neke samo komentirali nakon što su projicirani.

clip_image002Učenicima su se iz prve Lekcije najviše svidjele aktivnosti iz lekcije: Nisam to mislio/la (aktivnosti: Bijela majica) dok su najviše reakcija pokazali kroz lekciju: Uokvireni sadržaj. Kroz te lekcije osvijestili smo koliko je važno da paze što objavljuju, da dobro promisle što uopće objavljuju. Aktivnosti su jako lijepo razrađene te su se lijepo složile s našim preventivnim programom. U nastavku možete vidjeti nekoliko fotografija s tih radionica.

clip_image004clip_image006clip_image010clip_image008
Slika 1. Provedba aktivnosti iz teme Dijeli pažljivo

Ono što je svakako doprinijelo danjoj angažiranosti i motiviranosti učenika za sudjelovanje u aktivnostima je dolazak predstave „Budi Internet genijalac“. Učenicima se predstava jako svidjela. Nakon predstave smo proveli diskusiju o onome što su vidjeli i učenici su navodili da im je ovaj način prezentiranja aktualnih problema i načina rješavanja tih istih problema vrlo zanimljiv, jasan. Zanimljivo je da su zapamtili gotovo svaki dio predstave i kad sam ih zamolila da mi navedu scene i povežu ih s onim što smo mi prošli mogli su to napraviti bez poteškoća. Nakon toga njihov angažman je bio mnogo veći te su svaki sat razrednika započinjali pitanjem: „Što ste nam danas pripremili“. Svaka danja obrada i aktivnosti je sadržavala komentare: „To već znamo. To je bilo u predstavi.“

Njihovoj angažiranosti svakako je doprinijela i igra dostupna na stranicama Suradnici u učenju napravljena da prati Kurikulum BIG-a.

2. TEMA: Čuvaj svoje tajne!

Kako su učenici nakon predstave najviše komentirali dio koji se bavi problemom lozinke, logično je bilo nastaviti s temom: Čuvaj svoje tajne!

Ova tema stvarno na vrlo dobar i detaljan način obrađuje sadržaje vezane za sigurnu lozinku. Prije svega učenici su morali samostalno osmisliti lozinku koju bi stavili na svoj mail da ga u ovom trenutku moraju otvoriti. Naravno da nakon predstave je bilo jako malo loših primjera, ali i dalje je bilo sadržaja za prokomentirati. U diskusiji su vrlo često jedni druge ispravljali što vidi dobro poznavanje sadržaja. Još jednom smo putem PowerPoint prezentacije ponovili kakva lozinka može biti i što sve je potrebno zapamtiti kad osmišljavamo lozinku. U sklopu teme odradili smo i aktivnost pomoću radnog lista „Ali to nisam bio ja“ koja se učenicima jako svidjela i kroz koju su uvidjeli stvarne probleme s kojima se mogu susresti ukoliko sigurnost svoje lozinke ne shvate ozbiljno. Fotografije s ove radionice su u nastavku.

clip_image012clip_image014clip_image016Slika 2. Provedba aktivnosti iz teme: Čuvaj svoje tajne!

3. TEMA: Cool je biti dobar!

Kroz mjesec ožujak je u planu preventivnog programa bio sadržaj o upravljanju emocijama. Među tim sadržajem je bila i tema „Komunikacija pomoću poruke: što, zašto i kako?“. Ova tema mi se odlično spojila s temom „Cool je biti dobar!“ iz kurikuluma BIG te smo dvije radionice posvetili ovoj temi. Iz teme su obrađene sve lekcije dok smo najveći naglasak stavili na pojmove empatija i komunikacija. Učenicima se najviše svidjela aktivnost „Mapa dobrote“ i „Ali reci na to lijep način“. Ono što bi mogla reći nakon ovog dijela radionica je da oni u šestom razredu već poznaju osjećaje i mogu prepoznati dobro i loše, ali njihova generacija ima drugačije granice od npr. moje generacije. Često smo za nešto što bi ja rekla da bi mi izazvalo neugodu ili da je ružno, oni odgovorili: „Pa to je nama normalno!“. Najneugodnije im je svakako bilo vježbanje suosjećanja te smo često nailazili upravo na te kontradiktornosti. Kroz aktivnost „Ali reci to na lijep način“ su jako lijepo kroz diskusiju jedni drugima ukazali gdje je problem u komunikaciji, što mogu problem u komunikaciji i što mogu promijeniti u navedenoj aktivnosti. Nakon što je aktivnost završila i učenici kojima se u početku činilo da neke izjave iz samog radnog lista ne treba mijenjati su uočili problem i složili se da navedeni primjeri nisu baš primjeri dobrog načina komuniciranja. Diskusiju smo nadogradili s pitanjem je li lakše biti dobar ili loš te zašto. Učenici su pronašli savršen primjer na kojem će vježbati empatiju, komunikaciju te pokušat promijeniti svoje ponašanje. Kada netko zatraži sadržaje iz škole i domaću zadaću jer nije bio na nastavi pokušat će pristojno mu odgovoriti ukoliko nisu u mogućnosti odmah proslijediti traženo, ali i pokušati što prije aktivno djelovati ako su u mogućnosti.

Za kraj ovog niza radionica odlučila sam učenicima pomoću projektora prezentirati dodatak ove lekcije. Učenici su imali zadatak proučiti sličice iz Stripa i dopuniti tekst. Iako sam očekivala da će im ovaj zadatak biti izuzetno lagan, njima je bio poprilično težak, ali zanimljiv. Problem je nastao iz razloga što nisu razmišljali o cjelokupnom tripu već su rješavali sličicu po sličicu. Fotografije s radionica pogledajte u nastavku.

imageimageimageSlika 3. Provedba aktivnosti iz teme: Cool je biti dobar!

Zaključak

Iako živimo u dobu tehnologije i učenici konstantno imaju mobitele u rukama, oni zapravo jako malo znaju o tehnologiji. Ono što svaki učitelj i prije svega razrednik može uočiti je da u razredima i među učenicima vlada jako loš način komunikacije, da je sve manje empatije među učenicima. Radionice ovog tipa su neophodne da se učenicima ukaže da opasnosti i probleme koje može prouzročiti nepromišljeno ponašanje. Kurikulum Budi Internet genijalac na vrlo kvalitetan način obrađuje upravo ove sadržaje ne koncentrirajući se samo na opasnosti Interneta već na prevenciju budućih potencijalno opasnih situacija u koje se mogu dovesti sami učenici.

Literatura

  1. Kurikulum Budi Internet genijalac, Digitalna sigurnost i digitalno građanstvo, mrežne stranice projekta: https://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf (preuzeto: siječanj 2024.)