ENABLE – Europska mreža protiv vršnjačkog nasilja na nastavi i u slobodnom vremenu nastoji spriječiti vršnjačko nasilje na nastavi i u slobodnom vremenu učenika i doprinijeti dobrobiti djece u dobi od 11 do 14 godina usmjeravajući se na pružanje vršnjačke potpore te poticanje društvenog i emocionalnog razvoja. Cilj projekta ENABLE je spriječiti vršnjačko nasilje te pridonijeti dobrobiti djece putem cjelovitog pristupa, pomagati mladima da ostvare osnovna prava kod kuće, u školi, u razredu i u zajednici ( tj. u grupi vršnjaka). Projekt je usmjeren na razvoj društvene i emocionalne vještine učenja koje će im pomoći u jačanju otpornosti kako bi što bolje razumjeli i postali odgovorniji u mrežnoj i izvan mrežnoj društvenoj interakciji.
Obzirom na sve veće društvene i egzistencijalne izazove s kojima se mladi suočavaju u današnjem tehnološki razvijenom društvu, razvoj društvenih i emocionalnih kompetencija ima važnu ulogu u dobrobiti djece i tinejdžera. ENABLE, Europska mreža protiv nasilja na nastavi i u slobodnom vremenu, povezuje društveno i emocionalno učenje (Social emotional learning, SEL) i vršnjačku potporu u jedinstven pristup. Projekt se provodi u 5 europskih zemalja: Belgiji, Hrvatskoj, Danskoj, Grčkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. U Hrvatskoj ga provodi udruga “Suradnici u učenju“, a sudjeluje pet osnovnih škola: OŠ Domovinske zahvalnosti i OŠ dr. Franje Tuđmana iz Knina te OŠ Kajzerica, OŠ Luka i OŠ Nikole Tesle iz Zagreba. Program edukacije učitelja i učenika vode hrvatski ENABLE ambasadori: Danijela Lokmer i Danijel Forjan.
ENABLE sufinancira Opća uprava za pravosuđe Europske komisije, a u oblikovanju svog inovativnog programa oslanja se znanje i stručnost šestoro europskih partnera i 10 članova stručnog tima. Hrvatski partner projekta je udruga “Suradnici u učenju”.
Projekt koordinira European Schoolnet koja surađuje s odabranim organizacijama odgovarajuće stručnosti i pristupa, a koje su vrlo aktivne u borbi protiv zlostavljanja i vršnjačkog nasilja među mladima.
Shema vršnjačke potpore uključuje suradnju učenika na sprječavanju vršnjačkog nasilja i pomaganju u otklanjanju njegovog utjecaja na uključene pojedince. Učenici za pružanje vršnjačke potpore provode kampanje i aktivnosti kojima osvještavaju svoje vršnjake o problemu vršnjačkog nasilja i pomažu im da u školi osjećaju sigurnost i potporu.
Istraživanja su pokazala da sheme vršnjačke potpore donose brojne prednosti kako školama tako i učenicima koji pružaju takvu vršnjačku potporu:
- Učenici često radije razgovaraju sa svojim vršnjacima koji su im bliskiji. Učenici kroz sudjelovanje u vršnjačkoj potpori daju izuzetno vrijednu podršku žrtvama vršnjačkog nasilja.
- Učenici su često svjesniji onoga što se dešava među vršnjačkim skupinama i mogu otkriti pojavu vršnjačkog nasilja prije školskih djelatnika.
- Takva odgovornost često pomaže učenicima u stjecanju većeg samopouzdanja, osjećaja odgovornosti, aktivnog slušanja i empatije.
Sadržaje za vršnjačku potporu ENABLE-a napisala je i osmislila vodeća britanska humanitarna organizacija za mlade, Diana Award, koja je pokrenula sheme za vršnjačku potporu u mnogim školama. Ovi sadržaji daju učiteljima sve što je potrebno za uspostavu učinkovite sheme za učeničku potporu u njihovom okruženju. Uključuju jednodnevnu radionicu na kojoj se učenici osposobljavaju za pružanje podrške vršnjacima te deset jednosatnih sastanaka tijekom kojih razvijaju vještine koje su im potrebne za ulogu pružatelja vršnjačke potpore. Najuspješnije sheme vršnjačke potpore one su koje vode sami vršnjaci i zato su sadržaji za učenike pripremljeni s mnoštvom ideja i aktivnosti na razne teme, poput sigurnosti na mreži, rasizma i dobrote.
Preuzmite besplatne ENABLE-ove sadržaje Također možete pogledati knjižicu “ENABLE-ov komplet s materijalima za učenike, učitelje, roditelje i voditelje kampanja “, pripremljenu za promicanje vršnjačkog zagovaranja s ciljem rješavanje vršnjačkog nasilja u školskom sustavu.
ENABLE prepoznaje snažan utjecaj djece i mladih na ponašanje i aktivnosti vršnjaka. ENABLE tim je pripremio komplet obrazovnih sadržaja za sprečavanje vršnjačkog nasilja s ciljem poučavanja djece od 11 do 14 godina o problemu vršnjačkog nasilja te njihovog osnaživanja kako bi preventivno djelovali u svojim zajednicama. Projekt je namijenjen učenicima, uključivši one koji su bili izloženi vršnjačkom nasilju, one koji su bili nasilni prema drugima i one koji su svjedočili vršnjačkom nasilju.
Sadržaji za društveno i emocionalno učenje
Intervencije u području društvenog i emocionalnog učenja poput ENABLE-a mogu pomoći smanjiti vršnjačko nasilje i viktimizaciju te poboljšati ishode psihološkog, društvenog, akademskog i fizičkog razvoja djece koja su bila žrtve vršnjačkog nasilja, kao i onih koji ga potiču ili sudjeluju u njemu. Komplet od deset jednosatnih nastavnih jedinica pomaže učiteljima da razviju komunikacijske vještine i društvene strategije učenika koje će im biti potrebne pri suočavanju s mogućim situacijama vršnjačkog nasilja. Pripreme za nastavu koje je napisala nagrađivana obrazovna dobrotvorna organizacija iz Ujedinjenog Kraljevstva SWGfL temelje se na uspješnim strategijama iz cijelog svijeta koje su kao takve prepoznate u istraživačkoj fazi projekta ENABLE koju provodi grčki partner projekta For Adolescent Health. Teme su usklađene s deset tematskih sastanaka vršnjačke potpore, također pripremljenih u sklopu ENABLE-a.
Nastavne teme, osmišljene su kako bi bile zanimljive, poticale na istraživanje i vodile učenike raznim putevima do rješenja:
- Samosvijest: razumijevanje kako i zašto se osjećamo tako kako se osjećamo, izgrađivanje emocionalnog rječnika za izražavanje osjećaja i upoznavanje s pokazateljima vlastitog ponašanja
- Upravljanje sobom: reagiranje na vlastite emocije i oblikovanje pozitivnih ishoda korištenjem raznih osobnih strategija
- Društvena osviještenost: prepoznavanje emocija kod drugih osoba, uključujući vršnjake; tumačenje društvenih pokazatelja i situacija te razvoj pozitivnih reakcija
- Društveno upravljanje: izgradnja niza osobnih strategija koje utječu na potencijalno vršnjačko nasilje kroz osmišljavanje pozitivnih ishoda. Dogovor o zajedničkim ciljevima za stvaranje pozitivnog okruženja u školi.
Međunarodna konferencija ENABLE 2 ACT održava se pod pokroviteljstvom predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar-Kitarović, u Zagrebu, u hotelu Westin 21. i 22. rujna 2016. Na konferenciji će se predstaviti rezultati projekta ENABLE te raspravljati o daljnjim mogućnostima primjene. Očekuju vas predavači iz raznih zemalja, rasprave i radionice o prevenciji nasilja, a organizirana su posebna događanja (TeachMeet i Exploratorium) za učitelje i učenike.
Veselimo se zajedničkom radu i razmijeni mišljenja.