Jasenka Tisucki | ![]() |
Internet je svakodnevno prisutan u našem životu. Njegove prednosti su brojne i teško nam je zamisliti kako bismo se u nekim situacijama snašli bez interneta. No, služenje digitalnim sadržajima nosi i potencijalne opasnosti s kojima se djeca i mladi često susreću. Upravo o njima važno je redovito govoriti, održavati predavanja, radionice i različite aktivnosti kako bismo kod djece i mladih osvijestili važnost odgovornog ponašanja na internetu. Jedna od važnih manifestacija kojom se ukazuje na sigurnost i zaštitu djece i mladih u digitalnom svijetu je Dan sigurnijeg interneta. U OŠ „August Cesarec“ u Ivankovu učitelji svake godine provode različite aktivnosti s učenicima kako bi ukazali na ozbiljnost ove teme. Učenici 6. c razreda sudjelovali su u različitim aktivnostima povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta. Razgovarali su o elektroničkom nasilju, naučili su nove informacije, rješavali su zadatke kako bi provjerili svoje znanje i zajedno zaključili kako je, kao što kaže i naziv radionice, Cool biti dobar.
Ključne riječi: internet, elektroničko nasilje, pozitivno ponašanje, digitalna tehnologija.
Učenici 6. c razreda aktivno su se uključili u obilježavanje ovogodišnjeg Dana sigurnijeg interneta. Sudjelovali su u aktivnostima u kojima su razgovarali i promišljali o važnosti ove teme, slušali su predavanje i iznosili svoje dojmove, rješavali su radne listove, osmišljavali su svoja rješenja zadanog problema, kreativno su se izražavali. Predavanje i radionicu proveli smo na satu hrvatskoga jezika. Iako su učenici dobro upoznati s obilježjima digitalne tehnologije i njezinim prednostima i nedostatcima, važnost odgovornog ponašanja na internetu uvijek je dobro ponoviti. Ove godine učenici su poslušali predavanje na temu Dan sigurnijeg interneta kako bi se upoznali s obilježjima ove manifestacije i saznali korisne informacije. Zatim su sudjelovali u radionici pod nazivom Cool je biti dobar. Aktivnosti smo započeli razgovorom kako bi učenici usmjerenim pitanjima osvijestili važnost teme. Pitanja su bila: Zašto ti je važan Internet? Koliko vremena provedeš dnevno na internetu? Možeš li navesti neke opasnosti koje internet donosi? Jesi li se s nekom od njih susreo/la?
Nakon uvodnih razmatranja učenici su se upoznali sa središnjom temom, a to je Dan sigurnijeg interneta. Poslušali su predavanje praćeno prezentacijom kako bi saznali što obilježavamo 7. veljače, zašto nam je važno govoriti o sigurnosti na internetu, na kojim mjestima na internetu učenici mogu saznati korisne informacije o ovoj temi, kako mogu dobiti pomoć ako se susretnu s nekom opasnošću u digitalnom svijetu te kako se mogu zabaviti tijekom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta. Učenicima je predavanje bilo vrlo zanimljivo jer su saznali poučne i zanimljive informacije te su aktivno surađivali i postavljali pitanja. Zajedno smo pregledali i stranice https://www.dansigurnijeginterneta.org/ i https://csi.hr/dan-sigurnijeg-interneta/ čiji su sadržaji privukli pažnju učenika, stoga smo neke članke i materijale pročitali i analizirali.
Nakon toga uslijedile su radioničke aktivnosti prema materijalima iz kurikuluma Budi internet genijalac. Odabrane aktivnosti iz Lekcije 4: Istražuj ljubazno započeli smo motivacijskim zadatkom. Učenicima je postavljeno pitanje: „Zašto je ljubaznost važna?“, a oni su svoje odgovore pisali na samoljepljive papiriće i zalijepili ih na plakat. Slika 1. Svi su se javili kako bi odgovorili na početno pitanje. Razgovor smo nastavili usmjeravajući pojam ljubaznosti u virtualni svijet. Zašto je važno biti ljubazan u virtualnoj komunikaciji, kako se ponašati na internetu, prepoznati elektroničko nasilje, kako se zaštititi i kako pomoći drugima koji su žrtve elektroničkoga nasilja? Tijekom ove aktivnosti učenici su osvijestili važnost odgovornog i pristojnog ponašanja na internetu, saznali su tko su sudionici u neprimjerenim oblicima ponašanja na internetu, kako se ponašati i što poduzeti ako postanu žrtve elektroničkog nasilja te kako od pasivnih promatrača nasilja mogu postati aktivni zaštitnici žrtava.
Slika 2. Sljedeća aktivnost bila je rješavanje zadataka na radnom listu Od pasivnog promatrača do zaštitnika. Učenici su čitali predložene scenarije primjera elektroničkog nasilja. Pred njima su bila tri scenarija s ponuđenim odgovorima. Nakon čitanja svakog scenarija učenici su trebali označiti kome bi odgovarao svaki od ponuđenih odgovora, promatraču ili zaštitniku. Nakon što su učenici sami odradili zadatak, zajedno smo još jednom prošli sve scenarije kako bismo čuli za koje su se odgovore učenici odlučili i u čemu su se složili. Učenici su bili vrlo aktivni i rado su raspravljali o odgovorima.
Posljednja aktivnost bila je osmisliti vlastiti scenarij. Učenici su u paru izradili jedan scenarij i ponudili odgovore. Svoja rješenja izmijenili su s ostalim učenicima i analizirali odgovore. Ovim zadatkom učenici su pokazali uspješno poznavanje odgovornog ponašanja na internetu i obilježja elektroničkog nasilja s kojim se učenici mogu susresti.
Posebna aktivnost kojom su učenici naše škole obilježili Dan sigurnijeg interneta bilo je i sudjelovanje u nagradnom natječaju koji se provodio u sklopu projekta Budi internet genijalac. Učenici su snimili audio podcast pod nazivom Cool je biti dobar. Njihov rad govori o dobrim i lošim stranama interneta, o pokazivanju empatije u digitalnoj komunikaciji i o oprezu i odgovornosti sa svakim pristupom digitalnim sadržajima. Ovaj rad iskoristili smo kao zaključak svih aktivnosti koje smo odradili na radionici. Učenici su poslušali podcast svojih školskih kolega iz 7. b razreda, a s dojmovima o poslušnom radu zaključili smo ovogodišnje obilježavanje Dana sigurnijeg interneta.